25.3: Hitlers polarjernbane til Kirkenes - det umulige prosjektet

Bli med førstekonservator Kjetil Gjølme Andersen på omvisninger i utstillingen Grossraum - tvangsarbeid i Norge under 2. verdenskrig. Omvisningen vil legge særlig vekt på Hitlers planer om å forlenge Nordlandsbanen 1200 kilometer nordover til Kirkenes. Oppdraget som skulle ta to år skulle bli Organisasjon Todts største byggeprosjekt i Norge, med innsats fra over 25.000 krigsfanger.
Søndag 25. mars 1500

RAFA-3309_U-L0068a_1_31mulig sørfold900.jpg
Foto: Riksrkivet, ukjent fotograf.

Fram til etableringen av Einsatzgruppe Wiking i 1942, var det Wehrmacht som ledet tysk jernbanebygging i Norge. I sør var målet å ferdigstille forbindelsen mellom Oslo og Stavanger. I nord skulle Nordlandsbanen fullføres til Bodø. Uten å konsultere Wehrmacht, besluttet Hitler i desember 1941 å øke ambisjonene radikalt: I løpet av to år skulle det anlegges en «polarjernbane» helt fram til Kirkenes. Byggingen skulle skje i regi av Organisasjon Todt. Til tross for at prosjektet ble kraftig nedskalert og fikk Narvik som endepunkt, kom polarjernbanen til å sysselsette over 25.000 krigsfanger. Av disse omkom minimum 2200.

Omvisningen gir en unik mulighet til å høre førstekonservator Kjetil Gjølme Andersen fortelle om utstillingen, og det enorme forskningsarbeidet som ligger bak. 

Møt opp i resepsjonen, ved søyle 5. Søndag 25. mars klokka 1500. Omvisningene passer for ungdom og voksne.

De bygget landet

I løpet av krigen ble det bygget 20 nye flyplasser og like mange nye kraftverk her i landet. Ved krigens slutt kunne man produsere 30 prosent mer kraft enn ved krigens begynnelse. Både sør og nord i landet ble jernbanen kraftig forlenget. Det eksisterende veinettet ble utbedret og det ble bygget tallrike nye veier, broer og kaianlegg. Langs kysten ble over 300 kystfort ferdigstilt. Mer enn noen annen byggherre på tysk side bidro OT til at prosjektene ble gjennomført. Mange av byggverkene er fortsatt i bruk.

Om 100 år vil OTs betongstøpte konstruksjoner fortsatt ruve i landskapet. Tuftene der fangeleirene stod vil derimot være forsvunnet. Også krigsfangenes og tvangsarbeidernes historier forsvinner hvis vi ikke tar vare på dem.

GROSSRAUM – Organisasjon Todt og tvangsarbeid i Norge 1940 - 1945

«(...) Det mest imponerende byggeprogrammet siden romertiden»
Alliert etterretning, på slutten av 2. verdenskrig

Utstillingen Grossraum viser hvordan Norge under krigen ble del av et økonomisk system som var basert på tvangsarbeid. Arbeidskraften til 20 millioner mennesker, i første rekke fra Sovjetunionen og Øst-Europa, ble utnyttet innenfor den nazistiske tvangsøkonomien. Sett i forhold til folketallet, var Norge trolig det tyskokkuperte landet som mottok den største kontingenten tvangsrekruttert arbeidskraft. Omkring 130 000 krigsfanger og sivile tvangsarbeidere ble sendt hit til landet for å realisere tyske byggeprosjekter. Av disse omkom rundt 17000. Nest etter deportasjonen av de norske jødene er det skjebnen til de utenlandske krigsfangene og tvangsarbeiderne som skaper den tydeligste forbindelsen mellom Norge og Nazi-regimets utryddelsespolitikk.
IMG_5401_900.jpg
Foto: Riksarkivet, ukjent fotograf.

 

     
 

Teknisk museums åpningstider

Åpningstider i skoleåret:
Tir-fre: 9-16 | Lør-Søn: 11-18 | Man: Stengt

Vinterferien 2018:
Lørdag 17. februar - søndag 25. februar: kl. 11–18
(Mandag 26. februar: 9-16)

Stengte dager: Julaften,1. juledag, nyttårsaften, 1. nyttårsdag og 17. mai.
Les mer om åpningstider

Billetter:
Barn 4-17 år: kr 100 | Voksne: kr 150 | 2v+4b: kr 450 | Les mer om billettpriser

Finn oss
 | Kontaktinfo | Mer praktisk info
Begrenset antall parkeringsplasser.


britiskeflagget 30Information in English
 
     

Kopirett © 2012 Norsk Teknisk Museum. Alle rettigheter reservert.
Norsk Teknisk Museum, Kjelsåsveien 143, 0491 Oslo | Telefon: 22 79 60 00 |e-post
Design | Utvikling: akzidenz as  -  Bygget med HTML5 og CSS3