Skip to main content
           

super:bit

Intro til programmering


super:bit 2.0 er et undervisningstilbud der elever i 6. klasse får en introduksjon til blokkbasert programmering i MakeCode for micro:bit. Elevene programmerer en micro:bit og styrer en robotbil til å løse ulike utfordringer.

Ønsker dere å garantere undervisningen på iPad, ta med egne til museet. Last da ned appen "MakeCode" på forhånd, og sørg for at den er fulladet.

Vi bruker utstyr som skolene fikk tildelt i super:bit 1.0, og bruker undervisningsressurser fra nettsidene. super:bit er et samarbeid mellom NRK, Vitensentrene i Norge og Lær Kidsa Koding. I 2024 og 2025 er prosjektet finansiert av Sparebankstiftelsen DnB. Undervisningtilbudet er gratis.

NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.


Passer for 6. trinn

Maks 28 elever


Programmering

Varighet 90 min


Hva skjer i dette undervisningsopplegget?

Læreplan og kompetansemål
Naturfag (kompetansemål etter 5.–7. trinn):
  • Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.
Kunst og håndverk (kompetansemål etter 5.–7. trinn):
  • Bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
Matematikk (kompetansemål etter 5.–6. trinn):
  • Lage og programmere algoritmer med bruk av variabler, vilkår og løkker (5. trinn)
  • Bruke variabler, løkker, vilkår og funksjoner i programmering til å utforske geometriske figurer og mønstre (6. trinn)

Beskrivelse av timen

Introduksjon (ca. 10min)

  • Klassen møter veilederen i resepsjonen og vi går sammen til undervisningsrommet
  • Vi har en oppvarmingsaktivitet der elevene jobber sammen i par

Aktivitet (ca. 70 min)

  • Introduksjon til micro:bit
  • Introduksjon til programmering
  • Elevene får en kort oppgave før de starter på hovedoppgaven

Avslutning (ca. 10 min)

  • Elevene rydder etter seg og vi takker for timen
Praktisk informasjon

Lærerens rolle

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. 

Før besøket

Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid.

Det er ikke nødvendig å ta med egen datamaskin, men dersom dere ønsker å garantere undervisningen på iPad, ta med egne til museet. Last da ned appen "MakeCode" på forhånd og sørg for at den er fulladet.

Etter besøket

Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper.

Du møter en av oss!

Siv-Marie McDougall
Siv-Marie
Catharina Hoff
Catharina
Ane Moen Zahl
Ane
Thea Gulliksen
Thea
Linda Fladmoe
Thea
Øystein Salomonsen
Øystein
Astrid
Astrid

Vanlige spørsmål og svar

Hva skjer ved ankomst?

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Er dette undervisningstilbudet gratis?

Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.

Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.

Hvilke betalingsmåter har dere?

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.

Har vi tilgang til hele museet?

Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.

Hvor kan vi ta en matpause?

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Hvilke regler gjelder for skolebesøk?

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.


Samarbeidspartnere

Super:bit er et samarbeid mellom NRK, Vitensentrene i Norge og Lær Kidsa Koding. Lærerkursene og elevundervisningen er i 2024 og 2025 finansiert av Sparebankstiftelsen.

Kulturrådet, logo
Sparebankstiftelsen DnB, logo
Nasjonalbiblioteket, logo
Norsk folkemuseum, logo

Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

Tilbake til toppen