Talentsenter i realfag

Oslo Vitensenter har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet etablert Talentsenter i realfag.

Etableringen av talentsentre i realfag er en oppfølging av realfagsstrategien "Tett på realfag", som ble lagt frem av Kunnskapsdepartementet høsten 2015. I første omgang er regionale talentsentre for realfag et forsøksprosjekt. Her skal elevene få hjelp til å gå i dybden og få større faglige utfordringer. Det etableres fire talentsentre i realfag.

Talentsentrene i Norge skal i første omgang være et tilbud til elever på 7. til 10. trinn i grunnskolen, og elever som går de to første årene i videregående opplæring. Målgruppen er både elever som presterer på høyt nivå, og elever som har potensiale for å prestere på høyt nivå. Plikten i opplæringsloven til å tilpasse opplæringen gjelder også for elever som trenger ekstra faglige utfordringer, som er spesielt ivrige etter å lære, og som kanskje kjeder seg fordi de raskt mestrer de oppgavene de får.

Formålet med utprøvingen er at de regionale talentsentrene skal:

  • Gi et faglig tilbud med utgangspunkt i matematikk, naturfag og de realfaglige programfagene for elever som trenger større utfordringer.
  • Bidra til at flere barn og unge presterer på høyt og avansert nivå i matematikk, naturfag og i de realfaglige programfagene.
  • Bidra til at høyt presterende elever knytter kontakt med andre høyt presterende gjennom organiserte elevnettverk

Talentsenter i realfag ved Oslo Vitensenter tar utgangspunkt teoretiske realfag som matematikk, kjemi, fysikk og biologi, og integrerer de med teknologiutvikling, prototyping og praktisk bruk av teori. Talentsenterets deltakere vil i løpet av skoleåret jobbe i tverrsnittet av teoretisk realfag, praktisk ingeniørfag, kunst og design slik at de kan få utvikle sin dybdelære og får muligheten til å selv erfare hvilken kraft det er i realfag i praksis. Tverrfaglighet er en sentral del av talentprogrammet og vil utfordre deltakerne på etisk og bærekraftig teknologiutvikling, bruk av teknologi og historiske betydninger av realfagene vi i dag lærer på skolen.

  • Programmet skal være tverrfaglig, ikke fokusere på enkeltfag.
  • Programmet skal ta utgangspunkt i vitensentrenes kjerneverdier som dreier seg om å utforske og eksperimentere gjennom bruk av sansene.
  • Programmet skal kombinere teori og praksis.
  • Programmet skal handle om skaperglede og fysiske erfaringer.
  • Programmet skal være temabasert og elevene skal selv definere problemstillinger de skal løse innen temaet.
  • Elevene skal jobbe med prosjekter med definerte problemstillinger.
  • Elevene skal få erfaring med hypotesetekning, fysiske eksperiment og kunne gå fra ide til utprøving raskt ved å jobbe sammen tverrfaglig.
  • Elevene skal bruke “design thinking ” og “rapid prototyping ” som metode i utvikling av prosjektene.
  • Elevenes egne styrker, interesser og talenter skal utfordres og tilrettelegges for.
  • Sosiale aktiviteter og teamarbeid skal være gjennomgående.
  • Programmet bør kombinere vitensenterets unike arenaer som utstilling, undervisning og makerspace, med eksternes kvaliteter.
  • Elevene skal jobbe i team med å lage prosjekter innen ulike tema.

Samlingene ved talentsenteret vil foregå i skoletiden. Ettersom dette er tilpasset opplæring etter opplæringsloven, vil elevene få gyldig fravær fra ordinær skoleundervisning.

Søknadsportalen for søkere til skoleåret 2020/2021 åpner medio mars 2020.

All informasjon om søknadsprosess og nødvendig dokumentasjon vil legges ut på denne siden.

Spørsmål? Ta kontakt med leder for talentsenteret, Safina de Klerk.


Kontakt oss

Norsk Teknisk Museum

Kjelsåsveien 143

0491 Oslo

E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Eller fyll ut kontaktskjema

Tlf: 22 79 60 00
Org. nr.: 979676832

Samarbeid

Venneforeningen

Museumsnettverkene

Samarbeidspartnere: