Årets høydepunkter

• TM tannhjul 25

Vi får endelig vår egen, helt fantastiske, modelljernbane!  Med Jernbanens musikkorpsmusikk som spilte, konduktøruniformer, taler, dikt, boller og saft ble det satt publikumsrekord i åpningshelgen med 4.800 glade besøkende. Venneforeningen har bidratt med finansiering.

• TM tannhjul 25

Utstillingen Regjeringskvartalet åpnes av Oslos ordfører Marianne Borgen, en fotoutstilling om et omstridt kvartal. Utstillingen åpner midt i den hete rivningsdebatten, og viser fantastiske fotografier fra Teigens fotoatelier.

• TM tannhjul 25

Årets største utstillingssatsning Klima 2+ åpnes av klima- og miljøvernminister Sveinung Rotevatn, og adresserer hvordan alt rundt oss henger sammen med klima. Utstillingen er et sted der museets besøkende engasjerer seg i et av vår tids viktigste temaer – klimakrisen.

• TM tannhjul 25

De videregående skolene Hellerud, Hersleb og Persbråten får egne Talentsentre for realfag i regi av Oslo vitensenter. Høytpresterende videregåendeelever og ungdomsskoleelever fra tilstøtende ungdomsskoler får opplæring i realfag på høyt nivå. De tre talesentrene er finansiert av Sparebankstiftelsen DNB og etablert i samarbeid med Oslo kommune og Utdanningsetaten.

• TM tannhjul 25

Etter mange års stillstand har vi med økonomiske midler fra venneforeningen fått restaurert det enorme vannhjulet i inngangspartiet. Vannhjulet er nå i full drift, med vann og det hele.

• TM tannhjul 25

Venneforeningen bevilger også penger til restaurering av Birkeland Eydes lysbueovn som møter publikum utenfor museet og de har restaurert den flotte industrimodellen som er en miniatyrmodell av et ideelt industrisamfunn anno 1954, i samarbeid med museet.

• TM tannhjul 25

En heldigital TENK Tech Camp arrangeres for 4. år på rad på Teknisk museum. Målet vårt er at flere jenter skal engasjere seg i teknologi!

• TM tannhjul 25

Oslo vitensenter åpner sammen med andre norske vitensentre Kodekraft, et gratis undervisningsopplegg for Oslo-elever. Realfagsglede gjennom praktisk programmering i samarbeid med Equinor.

• TM tannhjul 25

Et massivt arbeid legges ned i den nye permanente helse- og medisinutstilling Liv og død, som åpner i 2021. Dette fornyer store deler av Nasjonalt medisinsk museums utstillingstilbud.

• TM tannhjul 25

Vi river hele 4. etasje på museet for å bygge verdens råeste nye IKT-utstilling med banebrytende besøksopplevelser, som åpner i november 2021. Snøhetta står for utstillingsdesign.

• TM tannhjul 25

Gjennombrudd for digital formidling ved museet med vitenshow, som ble sett og likt av nesten 11.000 personer, konsert med Captain Credible, omvisning i Caravellen, sett og likt av hele 6.000 personer, utstillingsåpninger for Klima 2+ og La Ville d’Orléans, en-til-en klasseromsundervisning og mye, mye mer…

• TM tannhjul 25

Vi sender 4,7 tonn på 22 paller med film og video til Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana, der materialet skal digitaliseres, sikres og bevares.

• TM tannhjul 25

Vi markerer at det er 150 år siden La Ville d’Orléans ville ferd fra Paris til Seljord i november 1870, og den første luftferd fant sted i Norge., ved å fornye utstillingen av ballongkurven i kommunikasjonshallen.