Formidlingsprogrammets mål er å gi publikum innsikt, fordypning i og begeistring for museets utstillinger om teknologi, vitenskap og medisin. Til utstillingene følger spennende formidlingsprogram med omvisninger og et bredt og variert utvalg av arrangementer og aktiviteter.
FORMIDLING, LÆRING OG ARRANGEMENTER
DIGITAL FORMIDLING
I 2020 ble mange nye digitale formater testet ut. Museet mål er å gjøre utstillinger, samlinger og formidlingsopplegg tilgjengelig for flere.
Rakettshow
Den 28. og 29. mars ble et Rakettshow strømmet på Facebook. Den 29. mars ble dette gjort i samarbeid med Dagbladet. Det slo alle tidligere rekorder med 41.773 seere.
Eksperimenter
Det ble produsert flere videoer under overskriftene Eksperimenter mot brakkesyke og Eksperimenter du ikke kan gjøre hjemme. Blant eksperimentene var Ballong i flaske, med en rekkevidde på 41.592 personer, 116 likerklikk, 8 kommentaret og 16 delinger. Slim hadde rekkevidde på 51.428 personer, Egg - søk dekning, rekkevidde på hele 94 680 personer og Dansende rosiner nådde 50 230 personer. Ekstra tilskudd fra Skaperskolen/Sparebankstiftelsen til Vitensentrene under nedstengningen i mars-april, bidro til at vi fikk flere morsomme og informative videoer under tittelen Vitenskaping.
Læring og aktivitet
Kodekraft er digital undervisning i teknologi, algoritmisk tenkemåte, programmering og energiutfordringer til 7.000 elever på 10. trinn finansiert av Equinor. Det er også testet ut strømming til læringstilbud, bl.a. på Nordlys og magnetisme.
På museets nettsider er det opprettet en ressursside for lærere; Utforsk, lek, oppdag! som er koblet til læringstilbud og læreplanmål med bl.a. eksperimenter du kan gjøre på skolen eller i barnehagen. I april ble barn invitert til å delta på 3D-printerbonanza hvor man lærte seg et helt nytt programmeringsverktøy for å designe 3D-figurer. 15 heldige vinnere fikk figuren sin 3D-printet på museet. Se nettsiden: tekniskmuseum.no/3dprinterbonanza
Flere aktiviteter ble markedsført med filmsnutter f.eks. Hvordan lage bivokspapir? I 2020 testet vi også ut filmer på TikTok. Ungdommer på sommerjobb ved museet la ut filmsnutter fra et utvalg av utstillinger og aktiviteter.
Gjennom appen Voice of Norway ble Akerselva digitalt revitalisert. Ved hjelp av appen kan turgåere høre om industrien langs Akerselva mens de går tur.
Koronadagbøkene
Medisinsk museum har samlet inn fortellinger fra ulike miljøer og enkeltpersoner om hvordan Covid-19 har preget deres arbeidshverdag. I en selvvalgt periode dokumenterte prosjektets deltakere sin hverdag, og hvordan koronaviruset preger denne. Dokumentasjonen ble gjort via mobilvideopptak, tekst eller foto. Deler av materialet er publisert på museets nettsider (tekniskmuseum.no/koronadagbokene) og vil bli en del av den nye medisinutstillingen.
Utstillinger, omvisinger og samtaler
Store deler av åpningsarrangement til Klima 2+ ble sendt digitalt med bl.a. omvisning, Vitenshow og konsert med ISÁK. Det er laget filmsnutter om bl.a. ny IKT-utstilling, Vannhjulet, modelljernbanen og Cray-maskinen. En egen nettutstilling om tuberkulose ble også lansert.
Det ble gitt flere digitale omvisninger i løpet av året, blant annet i utstillingene Regjeringskvartalet og Grossraum. Vi har hatt panelsamtale om Øl og gjær med utgangspunkt i kilder og gjenstander fra museets arkiv og samlinger. Det har vært samtale om tvangsarbeid under 2. verdenskrig og den 25. november ble La Ville d’Orleans markert med livesending.
Den første uttestingen av direktesending på Facebook ble gjort den 25. mars i museets største gjenstand; SAS Caravellen Finn Viking, med nesten 6.000 interesserte følgere.
Utvalg andre digitale arrangementer
-
8. april: Livekonsert med Captain Credible ble strømmet direkte fra Teknolaben.
-
24. april: Fra arkivet: Ølbrygging og is
-
6. august: TENK Tech Camp kjørt som nettarrangement med 50 kvinner fra teknologibransjen på museet og 200 jenter i ungdomsskolealder hjemme. Kultur- og likestillingsminister Abid Raja åpnet arrangementet.
-
22. oktober: IKT- sponsormøte med flere filminnslag.
-
24. og 25. november: Forelesning og panelsamtaler: Are genes in fact the secret of life? og Ocean explorations and the human body.
-
5. desember: Vitenshow.
-
10. desember: Webinar om museumstilbudet til demente..
LÆRINGSTILBUD TIL SKOLE OG BARNEHAGE
Skoletilbudet er en sentral del av virksomheten og strekker seg fra førskole, grunnskole, videregående til voksenopplæring. Med noen få unntak, er alle læringstilbud utviklet ut ifra skolens læreplan. Dialog, aktivitet og inspirasjon er viktig i museets undervisningsopplegg.
I 2020 ble museet besøkt av 14.699 skoleelever, en nedgang på 29.449 fra 2019. Totalt fikk 10.474 skoleelever et læringstilbud, hvor 8.097 av disse fikk et tilbud på museet, 1.390 på arenaer utenfor museet og 987 fikk et digitalt tilbud. Skoletilbudet strekker seg over flere fagfelt, som historie, medisin, samfunnsfag, naturfag, programmering og matte. Bærekraftig superhelt var et nytt tilbud for 2. trinn i 2019. Museet søkte i 2020 tilbudet inn til Den kulturelle skolesekken (DKS), men fikk avslag. Museet har søkt DKS for skoleåret 21/22 med tilbudet Papirmakeri. Svar ventes i januar-februar. Læringstilbudet med flest elever var Super:bit (2.860 elever), hvor rundt halvparten hadde aktiviteten på egen skole. Det nest mest populære temaet var astronomi 2.493 elever, som innbefatter tilbudene Planetariet, Astroamfi og Stjerner i sikte. Andre populære tilbud var Høydepunkter, medisin og omvisning i industrihistorie. Nytt i 2020 var et Vitenshow for elever fra aktivitetsskolen i Osloskolens høstferie.
Frem til nedstengningen i mars, hadde museet en oppgang fra 2019 på 2.758 elever (til og med uke 11). Når museet åpnet igjen i slutten av mai, ble tilbudet redusert grunnet smittevern. Alle læringstilbud hadde færre elever grunnet pandemien, bortsett fra Naturvitenskap som tilbys i den videregående skolen. Den industrielle revolusjon for videregående hadde også godt besøk. Elever fra videregående skoler hadde færre begrensninger i bruk av kollektivtransporten enn grunnskolen. Etter 12. mars hadde museet kun besøk fra Osloskolen, samt enkelte skoler i Viken. Vitenshow var tilbudet med størst fall i besøkstallet. I 2020 benyttet 227 skoleelever seg av tilbudet, i 2019 var tallet 4.080. Vitenshow tilbys i høysesongen, som i år hadde få besøkende sammenlignet med tidligere år. AKS-Vitenshow i høstferien trakk 222 AKS-elever.
Programmering
Det er i løpet av det siste året tilbudt undervisning i programmering til barn fra barnehagealder til videregående skole. Vår nisje, er at vi tar kodingen ut av skjermen og inn i den fysiske verden. Det du programmerer på skjerm, har en effekt på noe fysisk, som for eksempel 3D-modeller, mønstre, roboter, musikkinstrumenter eller biler. Gjennom prosjektet Super:bit har de fleste elever på 6. trinn i Oslo og Nittedal fått grunnopplæring i algoritmisk tenkning og programmering. Under nedstengningen i mars, ble det digitale undervisningsopplegget Kodekraft introdusert for 10. trinn i Oslo.
Barnehage
Undervisningstilbudet til barnehager har bestått av; Bier og blomster (programmering), Klar, ferdig, gå! (matematikk) og Dragen Berta Mysterium (Kjemi). Grunnet smittevern, kunne vi ikke gjennomføre Klar, ferdig, gå! etter gjenåpningen. Det mest populære tilbudet var Dragen Berta Mysterium, med 20 bestillinger fordelt på 196 barn. Dette tilbudet ble gjeninnført i 2019 og har opprettholdt sin popularitet.
De planlagte kursene for barnehageansatte ble avlyst grunnet smittevern. Det legges til rette for digitalt barnehagekurs i 2021.
Til sammen har 273 barnehagebarn deltatt på et læringstilbud, fordelt på 27 kjøringer, noe som er en nedgang på 300 barn fra 2019. Det totale besøket fra barnehager i 2020 var 2.803, en nedgang fra 2019 på 8.498 barnehagebarn.
Medisin
Læringstilbudet innen medisinske temaer var i 2020 kortvarig. Da museet åpnet igjen 30. mai, var nedtakingen av utstillingen Sunn sjel i et sunt legeme i gang. I tidsrommet 2. januar til 13. mars, hadde 99 VGS-elever fått omvisningen Rent og urent, som tidligere har vært det mest bestilte læringstilbudet på museet. Dette tilbudet gjeninnføres når utstillingen Liv og død åpner i februar 2021. Skjelettet, et tilbud for 1.-2. trinn, var det eneste tilbudet innen medisin som lot seg gjennomføre etter gjenåpningen. Andre tilbud var Kropp er topp for 3.-4. trinn og Utforske synet for 8.-10. trinn. Sistnevnte i forbindelse med utstillingen BLIND SPOT. Kropp er topp var populært frem til nedstengingen, nesten fire ganger så mange bestillinger som i samme periode i 2019. Tilbudet blir gjeninnført etter åpningen av Liv og død. Til sammen har 744 elever deltatt på et læringstilbud innen medisinske temaer i 2020, fordelt på 40 kjøringer, noe som er en nedgang på 3.223 elever fra året før. Det er laget en publikumsstrategi for utstillingen Liv og død.
Møte med minner
64 brukere fordelt på 11 grupper deltok på Møte med minner, et tilrettelagt tilbud for personer med demens, som har eksistert siden 2009. En dobling av kapasiteten førte til rekordmange bestillinger tidlig på året og gode besøkstall frem til nedstengningen i mars. Et mindre antall grupper har hatt omvisning etter museet åpnet igjen 30. mai, da dette er mennesker i risikogruppen. Omvisningene tar utgangspunkt i kulturhistoriske gjenstander som kan styrke menneskers minner og starte en dialog. Det tilbys tre ulike opplevelser: Folk og fiff i farten, De nære ting og God helg. Sistnevnte var nytt i 2019 og var da, som i år, det mest populære av de tre tilbudene. Møte med minner er et samarbeid mellom Teknisk museum, Geriatrisk Ressurssenter og Helseetaten i Oslo kommune.
En nasjonal konferanse i mars ble avlyst grunnet pandemien. Et opplæringsseminar i samarbeid mellom Oslo kommune og Senter for fagutvikling og forskning, Teknisk museum og andre institusjoner i Oslo, ble avlyst i april. Dette seminaret ble gjennomført digitalt i desember. Det planlegges digital pilot av Møte med minner i 2021, for sykehjemmene som har svært isolerte brukere.
EKSTERNE ARENAER
2.190 personer fikk et tilbud på arenaer utenfor museet i 2020. Dette var hovedsakelig læringstilbudet Super:bit, undervisning på tre Talenthubber, lærerkurs, samt omvisning for skoleelever på Telemuseet i Tromsø kringkaster og Telemuseet i Lødingen. Under pandemien ble Super:bit gjennomført ved besøk ute på skolene i Oslo og Nittedal. Av samme grunn ble aktivitetene i de tre ungdomsklubbene i Groruddalen stoppet i vårhalvåret, men aktivitetene kom delvis i gang igjen høsten 2020, før de igjen ble stengt i november.
HELGE- OG FERIEPROGRAM
Helg- og ferieprogrammet 2020 knyttet seg til sterkt til utstillingsprosjektet Klima2+ og inneholdt et stort utvalg av aktiviteter som belyste tema som bærekraft, klimaaktivisme og FNs bærekraftsmål. Dette påvirket både valg av aktiviteter og det perspektivet vi formidlet museets samlinger med. Dette arbeidet bygger på fjorårets formidlingserfaringer.
«Vårt behov for å uttrykke håp og bekymringer, skape mening ut av våre omgivelser, og dele dette gjennom kunstneriske uttrykk til andre, er like grunnleggende som vårt behov for å slukke tørsten og sulten.», sa regiondirektør for Verdens helseorganisasjon i Europa, Piroska Östlin.
I vinterferien fokuserte vi på klima, dystopia og håp. WHO-rapporten ble brukt som grunnlag for vinterferieprogrammet. Tanken var å inspirere familiegrupper gjennom aktiviteter og sosialt samvær på museet til mestringsfølelse og klimaaktivisme. Vi inviterte også Flu Hartberg til et spennende tegneverksted der han brukte samlingene til å tegne en dystopisk by sammen med både unge og voksne museumsgjester.
Arbeidet med å knytte viktige miljøspørsmål til sosiale og lærerike aktiviteter for hele familien gjennom verksteder, show og omvisninger videreførte vi i sommerferieprogrammet med tydelige koblinger til gjenstandene i Klima2+. Vi hadde òg sommerverkstedet åpent hele sommeren og gjennomførte mange aktiviteter, som f.eks. vannmøller, insekthotell og andre byggeaktiviteter som tematiserte f.eks. tap av biomangfold, plastforsøpling og energi. Vi samarbeidet også med organisasjonen ByVerkstedet, som jobber for sosial byutvikling gjennom medvirkning. I dette prosjektet har vi sammen designet og utviklet aktiviteten Min plante hjelper, et verksted om klimahåp der familier bygger plantehus sammen.
Gratisbillett-prosjektet ble videreført fra 2019 til 2020 i samarbeid med bydelene Alna og Grorud, og dette var svært vellykket med tanke på benyttede billetter og svarprosent på etterfølgende spørreskjema om besøksopplevelsen. Vi jobber videre med publikumsutviklingsprosjektet der vi ønsker å finne fokusgrupper fra respondentgruppa og finne ut hvordan vi skal nå ut til nye besøksgrupper i fremtiden.
LÆRERKURS
Hovedsatsning på lærerkurs har vært realfagskurs for barnehageansatte og kurs i programmering og skaperverksted i skolen. Kursene har fått særdeles gode tilbakemeldinger. Felles for kursene er at de er aktivitetsbaserte, hvor deltakerne deltar aktivt. Våren 2020 ble det etablert et samarbeid med OsloMet om et større skaperlærerkurs under fanen desentralisert ordning. Kurset startet høsten 2020, og skal etter planen være ferdig våren 2021.
SATSNING PÅ OSLO ØST
Oslo vitensenter er regionalt vitensenter for Oslo og omegn, noe som betyr at vitensenterets ansvarsområde går ut over museumsbygget på Kjelsås. Med basis i publikumsundersøkelser, kan det fastslås at det er store grupper av byens befolkning som ikke besøker museet i dag. For å nå nye potensielle besøksgrupper, er det viktig å være synlig ute i bydelene der folk bor. Dette betyr at museet når ut til en del av befolkningen som i dag ikke føler eierskap til museet, og på siket kan dette initiativet føre til en økning av besøkende til museet fra de aktuelle byområdene.
For å øke vår synlighet i Oslo Øst er det satt i gang to større prosjekter i 2020:
- Etablering av talentsenter for realfag filialer på Hellerud, Hersleb og Persbråten videregående skoler, finansiert av Sparebankstiftelsen DnB.
- Aktiviteter på tre ungdomsklubber i bydel Grorud, finansiert av BUFDir.
- Fribilletter sommeren 2020 for bydel Alna og bydel Grorud.
ARRANGEMENTER OG KONFERANSER
Museet utarbeider arrangementsprogram til aktuelle utstillinger, forskning, arkiv og samlinger. Programmet tar form som omvisninger, debatter og dialogiske samtaleformater, workshops, foredrag, konserter, filmvisninger og festivaler. I tillegg har museet et stort aktivitetsprogram rettet mot familier, barn og unge både på og utenfor museet.
Pandemien førte til at museet stengte mange måneder, og under sommeren og tidlig-høsten da museet gjenåpnet for en periode var størrelsen på tillatte arrangementer svært begrenset. Det medførte avlysinger av vår deltagelse på Melafestivalen, Verdens kuleste dag, Kulturminnedagen, av Legofestivalen og Skaperskolekonferansen og at noen av de planlagte arrangementene ble erstattet av nettarrangementer, disse tas med i denne gjennomgangen.
Museet har hatt fokus på å kartlegge og redusere arrangementenes klimagassfotavtrykk og å øke kompetansen på digitale arrangementer dette året.
Modelljernbanen
Med taler, dikt og musikk fra Jernbanens musikkorps og modellbaneentusiaster i alle aldre og kunne vi i starten av 2020 feire at museets nye store detaljrike modelljernbane endelig var tilbake på museet og i full drift.
Regjeringskvartalet
I februar, mens diskusjonen om både bevaring av det gamle og bygging av det nye regjeringskvartalet fortsatt raste, åpnet museet Regjeringskvartalet - en fotoutstilling om et viktig kvartal. Ordfører i Oslo Marianne Borgen foresto åpningen med påfølgende improvisert musikkverk fra Maja S. K. Ratkje og Hilde M. Holsen. Det var flere kuratoromvisning i utstillingen gjennom året, både direktesendt på Facebook og for besøkende i utstillingen.
Klima2+
Kort tid etter at museet kunne åpne dørene igjen etter den første nedstengingen, hadde vi gleden av å åpne årets utstillingssatsing Klima2+, og det med et heldagsprogram på Internett og på museet.
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn åpnet utstillingen med påfølgende appeller fra Dina Lau-Henriksen, nestleder i Barnas Klimapanel og Aurora Kobernus, leder for Naturvernstudentene på UiO/ en av koordinatorene for Skolestreik for Klima i Norge. Bandet ISÁK lydla åpningen. Som del av åpningsprogrammet kunne de besøkende også gjøre tekstiltrykk med naturfarger, delta på reparasjonsverksted, klima- og teknologiomvisning og Vitenshow, hvorav de to siste også formidlet digitalt.
Kvelden bød på kuratoromvisning og en panelsamtale om den globaliserte tekstilindustrien, mote og bærekraft. Samtalen foregikk rundt den industrielle vevstolen, en av hovedgjenstandene i utstillingen, og gikk mellom designer og stipendiat Ida Falck Øien, HAiKw/ og Kunsthøgskolen i Oslo, Ragnhild Brochmann, kunst- og motehistoriker og journalist, Morgenbladet, Therese Hugstmyr Woie, leder i Natur og Ungdom, Linda Refvik, CEO i Norwegian Fashion Hub og kurator for Klima2+ og konservator ved Teknisk museum, Nina Bratland. Tone Rasch, kurator og konservator som blant annet jobber med tekstilindustrihistorie ved Teknisk museum, ledet panelet.
Etter sommerens bærekraftverksteder på museets utearealer startet høsten med en nettserie om lyd og økologi som del av prosjektet Climata: Capturing change at a time of ecological crisis som vi presenterte i samarbeid med PRAKSIS, Goethe Institut, Notam (Norsk institutt for teknologi i musikk og kunst) og Grunenrekorder. Med lydpresentasjoner med påfølgende samtaler åpnet kunstnerne Mikel R. Nieto, Leah Barclay, Annea Lockwood, Budhaditya Chattopadhyay, Jana Windern og Hildegard Westerkamp en utforsking med vel 500 deltagere på den digitale plattformen Zoom; Om hvordan menneskeskapt lyd påvirker biologisk mangfold og klima, hvordan lyd kan fortelle om hvordan verden forandrer seg, og kan representere forandringen for å mobilisere meningsfulle reaksjoner.
Antiopedes café som står bak det aktivistiske ombruksprosjektet Reshow, som er en del av klimautstillingen, ga på høsten omvisninger der de gransket materialene i utstillingen sammen med besøkende og kartla hva som kunne skje med dem etter at utstillingen er over. I høstferien holdt de også verksteder som tok i bruk rester av papprørene fra «skogen» i utstillingen og omskapte dem til helt nye brukbare ting, som stoler og bord.
I oktober samarbeidet vi med OsloMets makerspace og Tekstilaksjonen om tekstilverksteder for utvalgte skoleklasser og familier i helgen. Tekstilaksjonen er et samarbeid mellom aktører i norsk mote- og tekstilbransje og noen miljøorganisasjoner og gjenbruksinitiativ, som jobber for en mer bærekraftig produksjon og forbruk av tekstiler. Studenter fra OsloMet ledet aktivitetene og museet ga med sin introduksjon en historisk bakgrunn for tekstilproduksjonen slik den foregår i dag, hva vi kan se for oss i fremtiden, og hvordan vi kan bidra til de løsningene vi trenger.
Malaria, Museum Things and Climate Change var tittelen på en presentasjon av et annet hovedelement i utstillingen gitt av en av kuratorene for Kima2+ Ageliki Lefkaditou, som del av webinarserien Enviromental Lunchtime Discussion organisert av Oslo School of Environmental Humanities, UiO.
Frigjøringsjubileet
Vi markerte 75-årsdagen med en direktesending fra museet om tvangsarbeidets betydning under 2. verdenskrig. Ketil Gjølme Andersen, forskeren og kuratoren bak utstillingen Grossraum, forteller hvordan Nazi-Tyskland satte inn et stort antall tvangsarbeidere for å realisere sine byggeprosjekter i Norge.
La Ville d’Orléans 150 år
Jubileet for den elleville ballongferden med La Ville d’Orléans, som antagelig også var starten på norsk luftfartshistorie, ble feiret på selve dagen for landingen på Lifjell i Telemark, 24. november. Museet presenterte sin nye utstilling om ballongferden, en dedikert nettside og en direktesendt samtale med kurator for utstillingen Ketil Gjølme Andersen.
Øl og gjær
Som del av museets serie om øl var det planlagt et SENT-arrangement om øl I 2020. Det ble utsatt et halvår da museet stengte ned, og endte tilslutt opp som et direktesendt nettarrangement fra industriutstillingen på museet. Under tittelen Øl og gjær ble det snakket om forskjellen mellom tradisjonell gjær og industrigjær, hvilke øltyper de tidlige industribryggeriene brygget og om betydningen av bryggerienes tilgang på is. Museets konservator Ingebjørg Eidhammer som skriver doktorgrad om muliggjørende teknologier for norsk industriell øleksport hadde samtalen med Lars Marius Garshol, forfatter og ekspert på kveik og tradisjonsbrygg og Tore Hage, mikrobiolog med 30 års erfaring fra norsk bryggerinæring.
Teknologihistoriske foredrag og vandringer
I samarbeid med Tekna, NITO og Venneforeningen tilbyr museet månedlig teknologihistoriske forelesninger, i år ble det færre enn planlagt. Et av arrangementene som ble gjennomført i 2020 var Svalbard-traktaten 100 år! Hvordan fikk Norge suvereniteten og hvilke utfordringer står vi ovenfor? ved Geir Ulfstein, professor ved Institutt for offentlig rett – det juridiske fakultet ved Universitet i Oslo. På høsten hadde foredraget Rik på kontraster, om Nycomeds historie i Norge, ved historieprofessor Knut Sogner publikum både i museets auditorium og på strøm.
Andre samarbeid, konferanser
TENK Tech Camp går vanligvis over to dager på museet i august, men ble i år et nettarrangement med 50 kvinner fra teknologibransjen på museet og 200 jenter i ungdomsskolealder hjemme. Kultur og likestillingsminister Abid Raja åpnet arrangementet. I samarbeid med Tech-nettverket for kvinner som jobber med å oppmuntre kvinner til å ta utdannelse og jobber innenfor teknologi og å støtte kvinner i teknologibransjen i Norge.
Bransjedugnad for verdens råeste IKT-utstilling: I samarbeid med IKT-Norge inviterte museet bransjen til frokostmøte med Morgenlevering hjem til alle deltakerne, på jakt etter potensielle sponsorer og samarbeidspartnere til den nye utstillingen. I samarbeid med bransjen ønsker museet å skape Norges fremste museumsarena for IKT. Utstillingen bygger på en unik samling gjenstander fra norsk IKT-historie, Snøhetta arkitektkontors nyskapende design og bruk av kunstig intelligens i besøksopplevelsen. Et panel av bransjeekspertene delte ulike syn på hvorfor norsk IKT-bransje bør bli med på denne dugnaden, der var Janne Stang Dahl, kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet, Jemila Daush, masterstudent ved NTNU, Karen Dolva, med-gründer og daglig leder i No Isolation, Kjetil Trædal Thorsen, partner og med-gründer i arkitektkontoret Snøhetta, Merete Asak, teknologidirektør i Cisco og Torgeir Waterhouse, partner i rådgivningsselskapet Otte og det var ledet av Fredrik Syversen, direktør strategi- og forretningsutvikling i IKT-Norge. Møtet ble avsluttet av en minikonsert med Captain Credible på museets micro:bit-orkester.
Lysvandring med glimt av livsvitenskap, var et kveldsarrangement for familier formet som en lysløype i Teknisk museum, med aktiviteter og møter med forskere som jobber med medisin, biovitenskap, farmasi, fysikk, psykologi og kjemi. Organisert av UiO:Livsvitenskap, Det medisinske fakultet, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Institutt for biovitenskap, Kjemisk institutt, Farmasøytisk institutt, Fysisk institutt, Det odontologiske fakultet, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Psykologisk institutt og RITMO i samarbeid med museet.
Pandemien førte til at The 8th Norwegian Conference on the History of Science ble utsatt til 2021, så i samarbeid med programkomiteen for vitenskapshistorisk konferanse og vitenskapshistorisk komite ved UiO ble et i ets sted arrangert to nettarrangementer: Are Genes in Fact the Secret of Life? foredrag og panelsamtale med Nathanial Comfort, professor i medisinhistorie ved Johns Hopkins University, med Ageliki Lefkaditou, Dag Undlien og Kristine Lillestøl i et panel ledet av John Kyllingstad og Exploration, the media, and the Body: Sensuous Geographies of Ocean Research, ved Franziska Torma, professor i historie på NTNU med Tirza Meyer, Tuomas Räsänen, Gregory Ferguson-Cradler i et panel ledet av Thomas Brandt.