Skip to main content

Organisasjon

Organisasjon

Foto: Lars Opstad

Besøkstall

For første gang siden før pandemien, har museet kommet gjennom et normalår hva angår besøk og hadde 236 856 besøkende i 2023.  Sommeren bød på høye besøkstall, mens resten av året har vært varierende. Vi har også kunnet ta tilbake skoleklassene for fullt, og i 2023 har vi hatt besøk av 46 835 elever og lærere.

I tillegg til besøkstallet på museet er det registrert 16 071 besøkende på eksterne arenaer. Dette er ekstern undervisning og kurs på Oslo skaperfestival, Verdens Kuleste Dag, eksterne såpeboble- og vitenshow, Talenthuber, lærerkurs, besøk på Bergen Radio, Rundemanen og i museets utstilling i Lødingen.

Nøkkeltall for besøk

besokstall graf

Besøk Totalt Voksne  i% Barn & unge i% Hvorav skolebesøk i%
2012 257 209 114 921 45 % 142 288 55 % 55 950 22 %
2013 248 914 115 100 46 % 133 814 54 % 49 460 20 %
2014 262 604 121 552 46 % 141 052 54 % 52 890 20 %
2015 247 607 112 999 46 % 134 608 54 % 48 577 20 %
2016 288 121 135 745 47 % 152 376 53 % 52 256 18 %
2017 254 921 120 433 47 % 134 488 53 % 47 466 19 %
2018 214 372 100 244 47 % 114 028 53 % 44 265 21 %
2019 252 984 120 033 47 % 132 951 53 % 45 882 18 %
2020 108 373 53 948 50 % 54 425 50 % 15 638 14 %
2021 107 443 52 444 49 % 54 999 51 % 19 195 18 %
2022 235 157 109 943 47 % 125 214 53 % 47 410 20 %
2023 236 856 105 015 44 % 131 841 56 % 46 835 20 %
Besøk Totalbesøk Hvorav fysiske møter på eksterne arenaer
2023 236 856 16 071*

* Oslo skaperfestival, Verdens Kuleste Dag, vitenshow og såpebobleshow, talentsenter filialer, lærerkurs og Rundemanen.

Forretningsdrift

Forretningsdrift

Besøkstall og inntekter tilknyttet dette begynner å normalisere og stabilisere seg etter pandemien og vi ser gode tall for museumsbutikken og for kafeen. Som et familiemuseum er vi sårbare for folks økonomiske prioriteringer når de totale levekostnadene øker. I budsjettprosessen for 2023 ble det tatt høyde for høye og fortsatt stigende utgifter og det ble satt et forsiktig budsjett, noe som har vist seg å gå som forventet.

Inntekter fra billettsalg

Antall besøkende og herav billettinntekter utgjør museets største kilde til egeninntjening. Billettinntektene for 2023 ble kr 16 451 246 mot budsjettert kr 15 720 000.

Butikk og resepsjon

Museumsbutikkens profil og vareutvalg er knyttet til konseptet Lekende Læring og har et bredt utvalg av leker, spill og bøker for barn og voksne. Museumsbutikken omsatte i 2023 for kr 5 457 920. Museumsbutikken skal signalisere kommunikasjon med publikum rundt produkter og temaer relevante for museets innhold, og synliggjøre sammenhengen mellom publikumsmottaket, museumsbutikken og selve museet.

Tekno kafé

Tekno Kafé AS har siden 2007 drevet den 480 m² store museumskafeen som følger museets åpningstider. Innehaver er Anna Kokolis og Ioannis Moutafis. Leieinntektene fra kafeen utgjorde i 2023 kr 1 163 605

Et middagsdekket bord med blomster
Foto: Cathrine Heiberg

Utleievirksomhet til arrangementer og selskaper

I 2023 ble det arrangert flere store konferanser, fagdager, familiedager, Kick-offs, selskaper og mange mindre møter i museets lokaler for både offentlig sektor og privat næringsliv. Museet brukes også som dialogarena for mange av våre store sponsorer og samarbeidspartnere. Mange av våre utleiekunder velger våre formidlingsaktiviteter som Rakettoppskyting, Vinyltrykk og BitBotBattle som del av sin egen teambuilding og kulturbygging.  

Hovedfokus i 2023 har, i tillegg til å få inn nye kunder, vært å effektivisere og forbedre gjennomføringen av utleiearrangement på museet. Arrangementsvirksomhet bidrar positivt til å nå museets økonomiske mål og målsetting om kunnskapsformidling innen teknologi, industri, medisin og naturvitenskap. I 2023 omsatte utleievirksomheten for kr 2 292 903.

Arbeidsmiljø og HMS

  • Museets arbeidsmiljøutvalg har hatt fire møter i 2023.
  • Museet har hatt som mål å redusere sykefraværet, og ledere har jobbet aktivt med tiltak. Målet om å ikke overskride 4 prosent ble innfridd da sykefraværsprosenten landet på 3,6 prosent.
  • Det er gjennomført en internrevisjon med mål om å forbedre interne rutiner ytterligere og en risikokartlegging med handlingsplan fra ledergruppa er laget, og gjennomgått med verneombud og utvalg.
  • Museet har hatt et utbredt samarbeid med bedriftshelsetjenesten Avonova. Yrkesmedisinske helseundersøkelser ble gjennomført vinteren 2022/2023. Ansatte har også fått tilbud om, og fått gjennomført ergonomisk kartlegging av arbeidsplassen. Det er utarbeidet rapporter fra Avonova etter disse undersøkelsene og det har blitt inngått en samarbeidsplan i tråd med bedriftshelsetjenesten.
  • ROS-analyse for kjemikaliebruk- og håndtering ble gjennomført i september 2023. Nye interne rutiner er fastsatt, som inkluderer godt samarbeid på tvers av avdelinger og arbeidsområder.
  • Museet gjennomfører medarbeiderundersøkelser hvert andre år og gjorde dette også våren 2023. Resultatene viser forbedring i trivsel og arbeidskvalitet blant ansatte på samtlige områder, og museet fortsetter arbeidet med å fokusere på tiltak til utvikling og forbedring av arbeidshverdagen.
  • Gjennomførelsen av regelmessige allmøter, tverrfaglige presentasjoner under Kaffe & Kunnskap, og bruk av nytt intranett kalt Innsiden har forbedret internkommunikasjonen og lagt til rette for mer gjennomsiktighet i museumsdriften. Målet med en strategisk internkommunikasjon er å understøtte stiftelsens strategi og langsiktige mål, bidra til å skape en ønsket organisasjonskultur med motiverte medarbeidere som drar i samme retning. Ansatte har derfor flere plattformer der det gis og deles informasjon på tvers av alle avdelinger.
  • Sosialkomiteen går nye veier og har rekruttert medlemmer fra alle avdelinger. Fokuset er å sette i stand sosiale treff som er interessante for alle ansatte, minst en gang i måneden. 

Arbeid for å fremme likestilling og forhindre diskriminering

Bemanning

I 2023 hadde museet 98 ansatte som utførte 68 årsverk. I løpet av året er det tilsatt 5 medarbeidere i tre faste og to midlertidige stillinger. To medarbeidere har sluttet ved museet. Museet hadde ved utgangen av året 76 fast ansatte. 56 prosent av de ansatte var kvinner og 44 prosent av de ansatte var menn.  

Likelønn 

Museet har i 2023 gjennomført en kartlegging av likelønn ved museet. Kartleggingen viser at det er lik lønn for likt arbeid ved museet. Lønnsnivå for de ulike stillingskategoriene er blant annet knyttet til ansiennitet og utdannelsesnivå. Det vil derfor forekomme noen forskjeller i lønnsnivå blant medarbeidere i samme stillingskategori som ikke er knyttet til kjønn. Likelønn sikres gjennom museets lønns- og ansiennitetssystem. Lønnsmessig innplassering av nyansatte er knyttet til stillingskategori, utdanning og yrkeserfaring. 

2023

Kjønnsbalanse 

Lønn 

Kvinner 

Menn 

Total 

Kvinner (%) 

Menn (%) 

Total i år 

55 

43

98 

 54

 46

I fjor 

53

42

95

 54

 46

Leder i år 

100 

I fjor 

100 

Mellomleder i år 

7

12 

57 

43 

I fjor 

6

 6

12

 49

 51

Konservator i år 

6

11

51 

49 

I fjor 

7

5

12

54

46

Pedagog i år 

8

15 

53 

47 

I fjor 

7

6

13

 55

 45

Andre fagstillinger i år 

8

5

13 

62 

38

I fjor 

6

5

12

58

 42

Administrative stillinger i år 

100 

I fjor 

3

100 

Drifts- og teknikerstillinger i år 

8

8

100 

I fjor 

100 

Veileder/resepsjon i år 

23

12

35 

68 

32 

I fjor 

24

 11

35

 68

 32

Museet har videre kartlagt status med hensyn til deltidsarbeid, sykefravær, permisjon og personalpolitiske tiltak basert på kjønn: 

2023

Kvinner 

Menn

Deltid 

 19

13

Midlertidige stillinger 

14

8

Sykefravær 

 3,8 prosent

 3,4 prosent

Foreldrepermisjon 

1

 0

Personalpolitiske tiltak: 

Videreutdanning 

3

3

Personalpolitiske tiltak: 

Seniortiltak 

Deltidsarbeid ved museet er hovedsakelig knyttet til at museet har 7-dagers drift og har ansatt flere yngre medarbeidere som kun jobber i helg og ferier. Disse medarbeiderne er ofte fulltidsstudenter ved siden av arbeidet ved museet. Museet har også en rekke tilkallingsvakter, som her er kategorisert under midlertidige stillinger. Tilkallingsvaktene arbeider ved sykefravær, ferieavvikling eller annet kortvarig behov for oppbemanning. Øvrig midlertidighet er i hovedsak knyttet til gjennomføring av prosjekter med ekstern finansiering for en avgrenset periode. Museet har hatt en medarbeider i foreldrepermisjon i 2023.  

Museets tiltak for større mangfold og mot diskriminering

Museet ønsker et større mangfold blant sine medarbeidere. Det er en ambisjon om å øke mangfoldet gjennom nyrekruttering, men det har hittil ofte vist seg utfordrende å få kvalifiserte søkere med annen etnisk bakgrunn eller nedsatt funksjonsevne. Alle stillingsutlysninger skal inneholde en mangfoldserklæring. Gjennom samarbeid med bydel Grorud har museet rekruttert tilkallingsvakter med etnisk minoritetsbakgrunn for å jobbe ved museet.  

Både med hensyn til forfremmelser og utviklingsmuligheter blant de ansatte vurderes dette uavhengig av kjønn, etnisitet og nedsatt funksjonsevne. Museets ledelse er kjønnsbalansert, og både i museets ledelse og styre er det ansatte med etnisk minoritetsbakgrunn.  

Museet har et stort fokus på kompetanseheving og videreutdanning av sine ansatte. I 2023 gjennomfører to ansatte doktorgradsstudier og fire ansatte gjennomfører universitets- og høyskolestudier på lavere nivå. 

Gjennom medarbeiderundersøkelser gjennomført ved museet i 2019, 2021 og 2023 er det avdekket tilfeller av mobbing og trakassering, spesielt kollegaer imellom. Museet, spesielt gjennom arbeid i AMU, har diskutert mulige tiltak for å redusere forekomsten av mobbing og trakassering. Museets ansatte er oppfordret til å benytte varslingsrutiner dersom de opplever eller observerer mobbing og trakassering. Det er arbeidet med bevisstgjøring av ansatte og ledere og med tydeliggjøring av ansvar. Det har forekommet tilfeller av mobbing/trakassering fra publikum mot museets ansatte basert på deres etniske bakgrunn og kjønn. I slike tilfeller skal publikum bortvises fra museet. 

BÆREKRAFT

Miljøfyrtårn

I 2023 har museet iverksatt flere større bærekraftige tiltak. For å levere på våre forpliktelser som et miljøfyrtårn-sertifisert bedrift, har vi prioritert de områdene på huset som særlig påvirker våre klimaspor. Målene våre var særlig knyttet til reduksjon av energiforbruk, kildesorteringsplan, og innkjøp av varer og tjenester er igangsatt som en del av museets rutiner.  

Museet har gjennomført flere offentlige anskaffelser knyttet til rammeavtaler, utstillingsprosjekter og ENØK-tiltak i 2023. I denne prosessen har det blitt lagt stor vekt på tilbydernes miljøarbeid for å sikre at arbeidet som blir gjort og materiale som blir brukt er bærekraftige. For å vurderes som en aktuell samarbeidspartner for museet må leverandøren innfri miljøkrav og redegjøre for aktsomhetsvurderinger for samtlige miljøaktuelle faktorer iht. Åpenhetsloven.

Alle ansatte er av hensyn til miljøpolicyen forpliktet til å ha et bevisst forhold til disse retningslinjene i sitt arbeid. Dette gjelder blant annet anskaffelse av nye samarbeidsforhold og nye leverandører som har et krav om å tilby miljømerkede varer og tjenester.

Museet er i gang med å iverksette ENØK-tiltak i form av utskiftning av VVS-anlegg som på lang sikt er en langt mer miljøvennlig kilde til fyring for museet. Målet er å fortsette å redusere energiforbruket, samt modernisere bygget på en bærekraftig måte.

I tillegg til å redusere vår påvirkning på det ytre miljøet, ønsker vi også å utvikle vår rolle som en bidragsyter til miljødiskursen. Vi fortsetter også gjennom 2023 å samarbeide med nasjonale og internasjonale nettverk for å undersøke, utvikle og øke forståelse av klimadiskursen:

  • REDUCE, et tverrfaglig samarbeid mellom forskere som skal se på plast i et systemperspektiv og undersøke hvordan vi kan redusere forbruket av plastprodukter i hverdagslivet.
  • Bærekraftige energinarrativer, et samarbeidsprosjekt mellom museer, som undersøker hvordan museenes historiske og nåtidige mandat kan brukes kritisk til å utvikle nye historier om energi og industri. Målet er å øke forståelsen av hvordan energi og industri er blitt organisert, formidlet og gjort til allmennkunnskap gjennom museenes fortellinger.

Kommunikasjon og marked

Kommunikasjon og marked

Målet i kommunikasjons- og markedsarbeidet er å ivareta og videreutvikle den viktigste verdidriveren, museets omdømme, ønske enda flere besøkende velkommen og å finne nye spennende samarbeidspartnere. Dette skjer primært gjennom å gjøre museet, utstillingene og aktivitetene kjent i befolkningen generelt og overfor spesifikke målgrupper. Kommunikasjonen skjer hovedsakelig på seks arenaer; eget nettsted, sosiale medier, betalt markedskommunikasjon, redaksjonell omtale i mediene og mot publikum på museet og på våre eksterne aktiviteter.

Sommeren 2023 gjorde vi en vellykket pilot med vår nyinnkjøpte Promo-El-varesykkel. Den var påført eget brand, et skjelett i varekassa og en ansatt med små triks i ermet. Vi syklet rundt på steder der det var mange folk, som for eksempel Frognerparken og i Oslo sentrum.

Hvert år gjennomfører vi publikumsundersøkelser for å få innsikt i interesser, preferanser og ønsker fra våre besøkende på utstillinger, butikk, resepsjon, formidlingsopplegg og kafétilbud. Vi er svært fornøyde med resultatet fra 2023. Den viser blant annet at 84% synes museumsopplevelsen var verdt pengene, 72% har besøkt museet flere ganger tidligere og hele 95% vil gjerne besøke museet igjen.

tekniskmuseum.no

I juli 2023 fikk Teknisk museum nye nettsider. Målet var å forbedre den digitale brukeropplevelsen gjennom en tydelig og gjenkjennbar profil, bedre leservennlighet og enklere navigasjon.

Arbeidet med å flytte innhold fra gammel nettside er ennå ikke ferdigstilt, og vil pågå inn i første halvdel av 2024. Som en del av denne prosessen jobber museet med å tilpasse informasjonen til kravene om universell utforming (WCAG-standard), samt optimalisere nettsiden for søkemotorer.

I løpet av 2024 vil vi også legge en langsiktig strategi for nettsiden.

Nettbesøk / Tall / Kommentar

 

Antall besøk på nettsiden 2023

Antall besøk på nettsiden 2022

Januar-Mars (Q1)

104 713

85 229

April-Juni (Q2)

89 722

91 183

Juli-Sep (Q3)

127 261

89 669

Oktober-Desember (Q4)

92 521

82 079

Totale unike besøk

414 217

348 016

Den største trafikkilden til nettsiden er søkemotorer: 34.3% av besøkende kommer fra organiske treff og 27.6% fra betalte annonser (Google). Direkte trafikk utgjør 19.5% av trafikken.

Museet i media

Kulturminister Lubna Jaffery (AP) og museumsdirektør Frode Meinich snakker sammen og blir fotografert av to fotograferKulturministeren Lubna Jaffery og museumsdirektør Frode Meinich. Foto: Jill BottolfsenTeknisk museum ble omtalt i til sammen 244 redaksjonelle saker, mot 201 oppslag i 2022.  Blant prosjektene som vekket stor interesse og fikk mye pressedekning, var om museets omtale av Kongefamilien som kvittet seg med fossilbiler og fikk flere nye elbiler, at museer i Norge strever med vedlikehold og museets påmelding i klima- og energidebatten med ny storutstilling, med navnet ENERGI i klimakrisens tid. Flere artikler i lokalpresse også om sommerprogrammet, om en sjelden skål som dukket opp og at museet ønsker seg en sponsor og samarbeidspartner om å etablere et stort planetarium på Kjelsås. Oslo vitensenter er også nevnt, i 9 saker i 2023.  

Sosiale medier

Sosiale medier er et av museets viktigste kanaler for formidling av arrangementer, utstillinger og aktuelle temaer. Dette bidrar også til å tilgjengeliggjøre museets innhold for et bredere publikum enn fysiske besøkende.

I 2023 har museet økt aktiviteten på Instagram og Facebook. Det har vært spesielt fokus på produksjon av korte videoer (stories) og innlegg. Dette har bidratt til en sterk økning i både engasjement (likes, kommentarer, delinger og visninger) og klikk til nettsiden.

Resultater 2023 / Kommentar

Flere bilder satt sammen fra Facebook og Instagram stories

 

Facebook

Instagram

 

2023

Endring (YoY)

2023

Endring (YoY)

Følgere

47 200

0%

5 800

+7%

Engasjement

14 300

+62,7%

5 000

+100%

Rekkevidde

749 000

-29,7%

75 100

+15,6%

Klikk til nettside

43 7000

+30,5%

400

+100%

Markedskommunikasjon

Teknisk museum med Nasjonalt medisinsk museum og Oslo vitensenter markedsføres gjennom annonser og reklamemateriell for utstillinger, arrangementer og skoleopplegg på nett, i sosiale medier, aviser nettaviser, magasiner, tidsskrifter og gjennom nyhetsbrev. Museet markedsføres blant annet gjennom den faste annonsen under Museene i Oslo, som kommer hver uke i papir- og nettutgavene til Aftenposten. Museet er partner i Aktiv i Oslo og Visit Oslo og er synlige i deres publikasjoner: OsloPass, OsloKartet, What’s On og OsloGuiden.

Det deltas også på utvalgte messer og konferanser for å promotere museets tilbud for det allmenne publikum og for skoler. Sommeren 2023 tok vi også i bruk en elektrisk promosykkel som våre ansatte har syklet på rundt omkring i Oslo, for å promotere Norges morsomste museum på en ny måte.

Det ble gjennomført markedskampanjer for utstillingene Liv og død, I/O vår tele- og datautstilling, Kongelige biler, Privatlivets grenser: Nye samvær – nye skillelinjer, for SENT for de over 18 år, og museets helge- og ferieprogram. I 2023 har vi også hengt opp plakater i museets nærmiljø og delt ut små visittkort ved kjøpesentre, høyskoler og universiteter, butikker og samlingssteder med vårt programtilbud for å tiltrekke oss folk i nærmiljøet på en mer aktiv og litt annerledes måte. Gjennom hele året i utvalgte perioder er det markedsført for skolebesøk og vår utleievirksomhet for møter, konferanser, kurs og selskap. Hovedtyngden på markedsføringen i 2023 lå på utstillinger og aktiviteter i helger og ferier. Via museets betalte annonsering på Facebook og Instagram er det kjørt 12 store kampanjer med hele 4 028 051 eksponeringer, sett av 477 063 personer.


Kommunikasjon og marked

Bygg og sikkerhet

Museets bygningsmasse består av museumsbygget på Kjelsås, et magasinbygg i Gjerdrum kommune og et magasin i Fet kommune, på til sammen 29 792 m2, samt to fredede bygninger knyttet Bergen Radio sendestasjon på Rundemanen. Museet eier alle bygningene. 

Bygget på Kjelsås er klassifisert som særskilt brannobjekt, som stiller strenge krav til brannorganisasjon, bruk av lokalene og internkontroll. Museumsbygningen er direkte koblet med brann- og tyverialarm til Oslo brann- og redningsetat og vaktselskapet Avarn Securituy AS. Det er utarbeidet en ny utbredt beredskapsplan i samspill med Melfald Communications som en del av sikringsplanen 2023 – 2027.

  • Fjernmagasinene på Gjerdrum og i Fet er direkte koblet med brann- og tyverialarm til Nedre Romerike brann og redningsvesen og vaktselskapet Avarn Security AS. 
  • Museet fortsetter arbeidet med å iverksette ENØK-tiltak og har startet med utskifting av tre eldre ventilasjonsaggregat og installering av en luft/væske varmepumpeløsning som skal bli hovedfyringskilden til museet. Dette anslås å være ferdigstilt innen sommeren 2024 som betyr store strømbesparinger på langsikt, samt være mye mer miljøvennlig.
  • Museet mottok sikringsmidler fra Kulturrådet i 2021 til å installere nytt sprinkleranlegg i verkstedsbygget på Kjelsås, og arbeidet ble ferdigstilt våren 2023.
  • For å øke brannsikkerheten er alle manuelle brandetektorer byttet ut i museumsbygget på Kjelsås. Dette tiltaket er gjort med støtte av UNI.
  • Museet har fått støtte fra kulturrådet til å installere nye branndører i alle etasjer på museet. Dette ble ferdig desember 2023. 
  • Museet har kjørt en anbudskonkurranse på rammeavtale for elektrikertjenester som trer i kraft 01.01.2024. I 2024 planlegger vi anbudskonkurranse på rammeavtale for rørleggertjenester.

Disse investeringene er kjærkomne tiltak som i tillegg til å være kraftig energibesparende, kan underlette utgiftene på langsikt, uavhengig av høye strømkostnader.