Oda har flyttet inn på Teknisk museum!

Foto: Ruter

 

Siden 2019 er selvkjørende kjøretøy prøvd ut som en del av reisetilbudet i hovedstadsregionen.

Oda og Mads er første generasjon selvkjørende kommersielle kjøretøy på verdensbasis. De representerer starten på et systemskifte i norsk kollektivtrafikk. Dette kan du nå oppleve på Teknisk museum.

En av Norges to første selvkjørende busser, Oda, fra 2019, er allerede klar for pensjonisttilværelsen. De neste årene vil hun tilbringe på Teknisk museum i Oslo.

Av  Benedicte Bøgwald 

 

Sommer 2021 åpnet de brede dørene til Kommunikasjonshallen på Kjelsås, og Oda trillet inn i det som vil være hennes nye hjem de neste årene. Som en viktig del av historien om elektriske transportmidler vil hun ikke være alene i hallen. Oda vil ha selskap av Norges første elektriske sporvogn fra 1894 og flere elektriske biler, deriblant en Lohner-Porsche fra 1905.

—Teknisk museum skal koble historien med nåtid og fremtid. Nettopp derfor passer Oda så godt inn hos oss, forteller Frode Weium, avdelingsleder for utstillinger og samlinger. - Oda peker mot fremtidens muligheter for kollektivtransport, samtidig som vi kan knytte bussen til en historisk utvikling med eldre elektriske kjøretøy. Dessuten kan vi ta opp andre aktuelle temaer som klima og kunstig intelligens (AI). Snart åpner vi en nyskapende utstilling om informasjons- og kommunikasjonsteknologi, der AI blir helt sentralt. Odas bruk av AI går rett inn i denne tematikken.

En intelligent buss

I mai 2019 kom Oda og Mads til Norge. Til tross for at de bare har elleve plasser rakk de å transportere til sammen 30 000 tusen personer på få måneder. Oda kjørte mellom Rådhusplassen og Vippetangen – og det helt av seg selv. Oda er en førstegenerasjons selvkjørende kjøretøy og har ikke ratt. Om man ønsker å overstyre Oda må man benytte en Playstation-kontroll. Under opplæring ble det benyttet tv-spill.

Oda vet hvor nærme hun er andre trafikanter og stopper om de kommer for nærme.

—Hemmeligheten bak selvkjørendeteknologi er en laser kalt lidar, forklarer Lars Gunnar Lundestad, prosjektleder for selvkjørende kjøretøy i Ruter. Oda har åtte slike, og de sitter på framsiden, sidene og taket. De sender ut lys som sendes tilbake og registrer hvor lang kjøretøyet er unna omgivelsene. Laserens klarer å forme et bilde av verden rundt bussen kalt en punktsky. På den måten kan Oda se verden rundt seg. Vi mennesker kan også se den på en skjerm inne i bussen.

Ved hjelp av flere teknologier kan Ruter vite eksakt hvor Oda befinner seg når hun er på tur. Hun har flere sensorer som måler hvor langt hjulene har trillet, slik at man vet hvor fort hun kjører. 

Fremtidens transportmuligheter

 Oda representerer et systemskifte i kollektivtrafikken og del av den teknologiske utviklingen som går svært raskt. Så raskt at man antar at hennes barnebarn vil rulle rundt i gatene om få år og kunne gi et helt nytt, bærekraftig transporttilbud. Har du vanskeligheter med å gå til t-banen eller du bor et sted der det bor for få til å sette opp en vanlig bussrute? Da kan kanskje Odas etterkommer, en selvkjørende minibuss, plukke deg opp innen fem minutter. Alt du trenger å gjøre er å bestille turen via en app. 

Dette er en av mulighetene Ruter ser for seg ved teknologien Oda representerer. De anslår at 80% av personene i Ruters driftsområde kan hentes på maks fem minutter fra bestilling om en slik tjeneste tilbys.

—Vi ser for oss at vi om få år kan tilby et nytt transporttilbud til de kundene vi ikke kan gi gode tjenester til i dag. Ruter ønsker å tilby transport av alle som bor i vårt område. Selvkjørende teknologi kan gi et mer inkluderende kollektivtransporttilbud, sier Knut-Martin Løken, senior kommunikasjonsrådgiver i Ruter.

Før et slikt tilbud kan være mulig er det flere ting som må testes ut først.

—Neste ambisjoner å ha en test med 50 kjøretøy i ett område for å få et helt system til å fungere sammen. De bussene vi har testet til nå har gått én og én, i en fast rute, sier Løken. Om vi skal tilby en ny transporttjeneste, som plukker opp de som skal samme vei og det raskt, må det gå et finmasket nett av selvkjørende minibusser i samme område. Det er ikke satt noe dato for dette, men vi ser det for oss som en fremtidig mulighet.


Kontakt oss

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo

Tlf: 22 79 60 00
Org. nr.: 979676832

E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Eller fyll ut kontaktskjema

Skole og barnehage:
Epost (kontaktskjema)
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir–fre kl. 13.15–15

Utleie av lokaler:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 00

 

Servicesenter

Nyhetsbrev

Ja, takk!

Vennligst aktiver JavaScript for å kunne sende dette skjemaet

PS: Vi anbefaler også Visit Oslos nyhetsbrev (ekstern lenke).