Skip to main content
           

Historie

Den industrielle revolusjon

Vi snakker om levekår i Kristiania og klimautfordringer industrisamfunnet har skapt. På 17- og 1800-tallet skjedde store teknologiske og samfunnsmessige endringer. Dampmaskinen og vevstolen er begynnelsen på historien om utvikling av industri, økonomi, demografi, samferdsel og kommunikasjon.

Målgruppe: VGS

Antall: Maks. 30 elever

Varighet: 45 minutter

Fagområde: Historie

Ved manglende oppmøte uten avbestilling syv dager før oppmøtedag, vil bestiller faktureres et gebyr på 500 kr.

Lærerplan:

Kompetansemål
  • gjøre rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet
  • gjøre rede for velferdsutviklingen i Norge på 1900-tallet og drøfte konsekvenser for menneskers liv
  • vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger
  • reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers liv og formet forventninger til framtiden

Hva skjer i dette læringstilbudet?

Dette er en 45 minutters omvisning som aktivt bruker utstillingene til å fordype seg i sentrale historiske temaer. Dampmaskinen og vevstolen belyses fra flere vinkler og i museets medisinutstilling ser vi på levekår i Kristiania på 1800 tallet. Eleven blir invitert til å dele sine oppfatninger og forståelse av den industrielle revolusjon i en dialogisk innrettet omvisning.

Beskrivelse av timen:

Ved registrering i musets resepsjon får lærer tildelt en søyle til oppmøte. Der bli klassen hentet og tatt med rundt i utstillingene. Rekkefølgen kan variere ut fra avviking av andre læringsopplegg den dagen, arbeid i utstillingene eller pågående temporære utstillinger.

En jente i labfrakk rekker opp hånden. Foto.
Småbarns jumbo testerørset. Foto.
En barn i labfrakk som heller hvit pulver i enn jumbo testerør. Foto.
En liten skap med politi time som viser en fantasi åsted. Foto.
Lærerens rolle

Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget

Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.

Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis. 

Hva dere trenger å ha med

Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.

Dere trenger ikke å ta med noe særskilt til Planetariet, men det er flott om dere har masse spørsmål om stjerner og planeter.

Om dere også har fått sett på månen en dag den er synlig på dagtid er det flott!

Forberedelser

Når dere kommer

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier. 

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Finn veien til museet

Klikk her for å finne veien til Teknisk museum. 

Regler på Teknisk museum

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Matpause

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Betalingsmuligheter

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.

For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse. 

Du møter en av oss!

Portrett av en dame. Foto.
André
Portrett av en dame. Foto.
Torhild
Portrett av en dame. Foto.
Caspar
Portrett av en dame. Foto.
Andreas
Portrett av en dame. Foto.
Joachim

Forarbeid:

Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet

Undringspørsmål
  • Hva tenker du på når du hører Den industrielle revolusjon?

  • Hvordan vil du beskrive levekår for de som arbeidet i fabrikkene i Kristiania på 1800 tallet?

  • Hvilken teknologi tenker du er viktig i dagens samfunn?

Etterarbeid:

Kommer snart

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Tlf: 22 79 60 00
Telefontid: Man.–fre. kl. 08–16
Org. nr.: 979676832

Skole og barnehage:
Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir.–fre. kl. 13.15–15

Utleie av lokaler:
E-post:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 00

Tilbake til toppen