Skip to main content
           

Kulturhistorie

Høydepunkt

Teknisk Museum er nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin og et eldorado for elever i alle aldre. Omviseren plukker ut smakebiter fra flere av museets utstillinger med temaer og gjenstander som er tilpasset elevene

Målgruppe: 8.-10. trinn

Antall: Maks. 30 elever

Varighet: 45 minutter

Fagområde: Kulturarv, teknologi, naturvitenskap, industri, medisin

Ved manglende oppmøte uten avbestilling syv dager før oppmøtedag, vil bestiller faktureres et gebyr på 500 kr.

Lærerplan:

Kompetansemål samfunnsfag
  • Utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag
Kjerneelementer:
  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Identitetsutvikling og fellesskap
  • Undring og utforskning

Hva skjer i dette læringstilbudet?

I Høydepunkter tar vi elevene med på en omvisning i museet. Vi besøker flere utstillinger, hvor pedagogen trekker frem unike gjenstander og forteller spennende historier om hvordan gjenstanden ble brukt, og hvem som brukte den. Omvisningen gir et innblikk i over 100 års teknologiutvikling. Utstillingen og gjenstander som vises frem, varier etter elevenes alder og interesse. 

Beskrivelse av timen:

Vi skal starte med å møte omviser ved tildelt søylenummer. Så skal omviser lede dere til forskjellige utstillinger og gjenstander. Hvilke utstillinger og gjenstander varierer, men normalt går vi gjennom 2-3 etasjer med utstillinger. For 8.-10. trinn tar vi gjerne elevene innom vitenskapelige instrumenter, medisinhistorie, industri eller IKT-historie. Vi legger opp til gode fortellinger og dialog med elevene.

En jente i labfrakk rekker opp hånden. Foto.
Småbarns jumbo testerørset. Foto.
En barn i labfrakk som heller hvit pulver i enn jumbo testerør. Foto.
En liten skap med politi time som viser en fantasi åsted. Foto.
Lærerens rolle

Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget

Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.

Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis. 

Hva dere trenger å ha med

Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.

Dere trenger ikke å ta med noe særskilt til Planetariet, men det er flott om dere har masse spørsmål om stjerner og planeter.

Om dere også har fått sett på månen en dag den er synlig på dagtid er det flott!

Forberedelser

Når dere kommer

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier. 

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Finn veien til museet

Klikk her for å finne veien til Teknisk museum. 

Regler på Teknisk museum

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Matpause

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Betalingsmuligheter

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.

For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse. 

Du møter en av oss!

Portrett av en dame. Foto.
Kjersti
Portrett av en dame. Foto.
Torhild
Portrett av en dame. Foto.
Caspar
Portrett av en dame. Foto.
Joachim
Portrett av en dame. Foto.
André
Portrett av en dame. Foto.
Andreas

Forarbeid:

Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet

Undringspørsmål
  • Hva slags teknologi tror dere vi har i dag, som man ikke hadde for 100 år siden?

  • Og hva slags teknologi tror dere man hadde for 100 år siden, som man ikke har i dag?

  • Har dere eksempler på teknologi som påvirker oss mennesker positivt i dag? Og eksempler på teknologi som påvirker oss negativt?

Etterarbeid:

Kommer snart

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Tlf: 22 79 60 00
Telefontid: Man.–fre. kl. 08–16
Org. nr.: 979676832

Skole og barnehage:
Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir.–fre. kl. 13.15–15

Utleie av lokaler:
E-post:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 00

Tilbake til toppen