Naturfag
Lodding av discokule
Elevene lager en discokule som skifter farge og skrur seg på når det blir mørkt. Elevene får en innføring i enkel elektronikk og hvordan ulike komponenter har endret verden, og de lærer å lodde komponenter til et kretskort. Discokula får de med seg hjem.
Målgruppe: 7. trinn og 8.-10. trinn
Antall: Maks. 28 elever - elevene jobber sammen to og to
Varighet: 60 minutter
Fagområde: Naturfag
Læreplan:
Naturfag (7.- klasse):
- Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
- Reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
Læreplan:
Kjerneelementer naturfag (etter 10.trinn):
Teknologi:
- Elevene skal forstå, skape og bruke teknologi i arbeidet med naturfag.
- Elevene skal forstå teknologiske prinsipper og virkemåter.
Hva skjer i dette undervisningsopplegget?
Elevene jobber sammen to og to og lærer seg å lodde, HMS og jobber sammen om å lage ett byggesett hver.
Beskrivelse av timen:
Intro (ca. 10 min):
- Introduksjon til oppgaven (video)
- Gjennomgang av komponentene og hvordan de virker sammen
- Introduksjon til lodding
- HMS
Bygging (ca. 45 min):
- Utdeling av komponenter/instruksjoner
- Lodding av byggesettet
- Feilsøking
Avslutning (5 min):
- Vi skrur av lyset og ser på de flotte discokulene vi har laget
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller introvideoen som heter "Video av diskokule", fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.
Det er nyttig om elevene på forhånd har sett videoen over.
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!
Linda
Øystein
Jon
Siv-Marie
Thea
Forarbeid:
Elektronikk er over alt! Alle elektroniske dingser består av små deler (komponenter) som er koblet sammen ved hjelp av ørsmå ledninger som er loddet sammen. Å lodde betyr å smelte sammen to metaller og det må man gjøre for at elektronene skal kunne kobles sammen i elektroniske kretser.
På Teknisk museum skal elevene lage en discokule de lodder sammen. Vis elevene denne videoen så de vet hva som skal skje.
Etterarbeid:
Hvor mange elektroniske duppeditter finnes i klasserommet?
Som etterarbeide kan klassen lage en liste over alle de elektroniske dingsene de omgir seg med i klasserommet.
Hver elev får 3 minutter til å skrive ned alt de ser rundt seg, og deretter skriver får de skrive opp en og en ting på tavlen. Alt skal med, alt fra mobiltelefon, projektor, lysbryter, termostat etc...
Hvor mange ulike ting har dere på lista?
Hvem klarte å lage den lengste lista?