Skip to main content
           

Musikk og naturfag (GRATIS)

Lydlab - Lag musikk til video

Har du noen gang blitt fascinert eller giret av musikken når du ser film? Ta med klassen på Teknisk museum og la elevene få utfolde seg med lyd til video. Undervisningtilbudet er gratis. 

Målgruppe: 7. og 8.-10. trinn

Antall: Maks. 28 elever - elevene jobber sammen to og to

Varighet: 90 minutter

Fagområde: Musikk og naturfag

Ved manglende oppmøte uten avbestilling syv dager før oppmøtedag, vil bestiller faktureres et gebyr på 500 kr.

Lærerplan:

7.trinn:
Musikk:
  • Lytte, eksperimentere og skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder, og presentere resultatet.
  • Bruke teknologi og digitale verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk.
Naturfag:
  • Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.

Lærerplan:

8.-10.trinn:
Musikk:
  • Skape og programmere musikalske forløp ved å eksperimentere med lyd fra ulike kilder.
  • Utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer, og reflektere over bruk av musikalske virkemidler.
  • Lytte og prøve ut ulike uttrykk og begrunne valg i skapende prosesser fra ide til ferdige resultat. 
Kunst og håndverk
  • Utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter. 

Hva skjer i dette læringstilbudet?

Klassen din kan bli med og skape magi mellom lyd og bilder når dere får muligheten til å programmere musikk til filmklipp.

Vi bruker musikkverktøyet Soundtrap til å la elevene lage komposisjoner for å lydsette et filmklipp. Med nærmest frie tøyler til verktøyene vil elevene få jobbet kreativt, samarbeide, programmere og presentere for hverandre.

Beskrivelse av timen:

Intro (30 min):
  • Introduksjon til oppgaven
  • Innføring i programvaren Soundtrap
Hoveddel (60 min):
  • Elevene jobber sammen to og to og legger musikk til video
Avslutning (30 min):
  • Presentasjon av elevenes arbeider
  • Sammenfatning/oppsummering
     

Tilbudet er sponset av Equinor og Morgendagens helter, og utviklet av VilVite, vitensenteret i Bergen. 

En jente i labfrakk rekker opp hånden. Foto.
Lærerens rolle

Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder og fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget

Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.

Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis. 

Hva dere trenger å ha med

Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse. Dere trenger ikke ta med datamaskin eller øreklokker, museet stiller med alt nødvendig utstyr. 

Forberedelser

Når dere kommer

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier. 

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Finn veien til museet

Klikk her for å finne veien til Teknisk museum. 

Regler på Teknisk museum

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Matpause

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Betalingsmuligheter

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.

For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse. 

Du møter en av oss!

Portrett av en dame. Foto.
Oskar
Portrett av en dame. Foto.
Safina
Portrett av en dame. Foto.
Tommy
Portrett av en dame. Foto.
Catharina

Forarbeid:

Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet

Undringspørsmål
  • Hva er egentlig musikk?

  • Hvilke eksempler på filmmusikk kjenner dere til?

  • Hvordan kan musikk påvirke hvordan man opplevver en film/videoklipp?

  • Hvilke forskjeller finnes det på musikken som ble laget for 50 år siden og musikken som blir laget nå?

Analyser en filmtrailer

Velg en filmtrailer som inneholder en del musikk og se sammen på lydbildet (det vil si, se på musikken, stillheten, lydene). Forslag til spørsmål for å sette i gang en samtale med elevene:

  • Hvis det er musikk, kan dere identifisere hvilke instrumenter som er brukt?

  • Hvilke forventninger får du til filmen basert på lydbildet?

  • Hvis du skulle endre noe i lydbildet for å få etter din mening enda bedre filmmusikk, hva skulle det vært, og hvorfor?

Etterarbeid:

Kommer snart

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Tlf: 22 79 60 00
Telefontid: Man.–fre. kl. 08–16
Org. nr.: 979676832

Skole og barnehage:
Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir.–fre. kl. 13.15–15

Utleie av lokaler:
E-post:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 00

Tilbake til toppen