super:bit
Intro til programmering
- Hjem
- Skole og barnehage
- 5.–7. trinn
- super:bit – intro til programmering
super:bit 2.0 er et undervisningstilbud der elever i 6. klasse får en introduksjon til blokkbasert programmering i MakeCode for micro:bit. Elevene programmerer en micro:bit og styrer en robotbil til å løse ulike utfordringer.
Ønsker dere å garantere undervisningen på iPad, ta med egne til museet. Last da ned appen "MakeCode" på forhånd, og sørg for at den er fulladet.
Vi bruker utstyr som skolene fikk tildelt i super:bit 1.0, og bruker undervisningsressurser fra nettsidene. super:bit er et samarbeid mellom NRK, Vitensentrene i Norge og Lær Kidsa Koding. I 2024 og 2025 er prosjektet finansiert av Sparebankstiftelsen DnB. Undervisningtilbudet er gratis.
NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.
Hva skjer i dette undervisningsopplegget?
Læreplan og kompetansemål | Naturfag (kompetansemål etter 5.–7. trinn):
Kunst og håndverk (kompetansemål etter 5.–7. trinn):
Matematikk (kompetansemål etter 5.–6. trinn):
|
Beskrivelse av timen | Introduksjon (ca. 10min)
Aktivitet (ca. 70 min)
Avslutning (ca. 10 min)
|
Praktisk informasjon | Lærerens rolle Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Før besøket Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid. Det er ikke nødvendig å ta med egen datamaskin, men dersom dere ønsker å garantere undervisningen på iPad, ta med egne til museet. Last da ned appen "MakeCode" på forhånd og sørg for at den er fulladet. Etter besøket Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper. |
Du møter en av oss!
Siv-Marie
Catharina
Ane
Thea
Thea
Øystein
Astrid
Vanlige spørsmål og svar
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.
Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Samarbeidspartnere
Super:bit er et samarbeid mellom NRK, Vitensentrene i Norge og Lær Kidsa Koding. Lærerkursene og elevundervisningen er i 2024 og 2025 finansiert av Sparebankstiftelsen.
Ressurser
Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.
Oppgaver og støtteverktøy
Det er utviklet en rekke undervisningsressurser som kan tas i bruk direkte i skolen etter besøket på Teknisk museum. Disse finner du på prosjektets nettsider.
Det er også laget en oversikt over hvordan de ulike oppleggene relaterer seg til kompetansemålene i LK20.