Skip to main content
           

Naturfag

Nordlys og magnetisme

Ny kunnskap på slutten av 1800-tallet gjorde det mulig å forstå fenomenene nordlys og sørlys. Vi undersøker nordlys gjennom samtale og praktiske forsøk med elektrisitet, magnetisme og vakuum.

Målgruppe: 5.-7. trinn

Antall: Maks. 28 elever

Varighet: 45 minutter

Fagområde: Naturfag

Ved manglende oppmøte uten avbestilling syv dager før oppmøtedag, vil bestiller faktureres et gebyr på 500 kr.

Lærerplan:

Naturfag

  • utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet
  • gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg

Hva skjer i dette læringstilbudet?

Opplegget er en blanding av omvisning og aktivitet. Så mange som mulig av elevene får være med og prøve ulike eksperimenter hvor vi identifiserer de ulike delene av nordlyset, setter dem sammen, og lager ekte nordlys under laboratorieforhold slik forskere gjorde rundt år 1900.

Beskrivelse av timen:

Vi møtes på avtalt sted i resepsjonen, og går sammen til utstillingen «Instrument. Fortellinger om Vitenskap.» i muséets plan 2. I utstillingen tar vi med oss to vogner med eksperimentutstyr, og snakker sammen om nordlys mens elever hjelper til med å utføre forskjellige forsøk med elektrisitet, magnetisme og vakuum. Til slutt setter vi disse eksperimentene sammen, og lager nordlys på minst én måte. Aktivitetene våre kan knyttes til professor Kristian Birkelands nordlysforskning rundt århundreskiftet 1900, og flere av hans originale nordlysinstrumenter finnes rundt oss i utstillingen.

Lærerens rolle

Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget

Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.

Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis. 

Hva dere trenger å ha med

Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.

Det er nyttig om elevene på forhånd har sett videoen over.

Forberedelser

Når dere kommer

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier. 

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Finn veien til museet

Klikk her for å finne veien til Teknisk museum. 

Regler på Teknisk museum

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Matpause

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Betalingsmuligheter

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.

For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse. 

Du møter en av oss!

Portrett av en mann. Foto.
André

Forarbeid:

Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet

Undringspørsmål
  • Kan du noen andre navn på nordlys og sørlys?

  • Hvor høyt opp i atmosfæren tror du nordlyset skjer? Vi pleier å regne høyden på fjell i meter over havet. Hvis du tenker litt på den måten, hvor høyt over havoverflaten kan du tenke deg at du måtte reise for å treffe undersiden eller det laveste av nordlyset? Tips: det er ganske høyt, så det kan lønne seg å gjøre om meter til kilometer i svaret ditt.

  • Hva het den mest kjente nordlysforskeren i Norge rundt år 1900? Og hvor jobbet han?

  • Hvilke farger kan vi se i nordlyset? Og hvilken av disse fargene er det vanligst å se der?

Etterarbeid:

Kommer snart

Norsk Teknisk Museum

Se alle åpningstider

Kjelsåsveien 143
0491 Oslo
Org. nr.: 979676832

Tlf: 22 79 60 00

Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

Tilbake til toppen