Skip to main content
           

Naturfag

Smeltepunktet

Hvordan kan vi bevare og bruke energi på en effektiv måte? I dette undervisningsopplegget blir elevene gitt en utfordring som skal løses før tiden renner ut! Kunnskap om energi og kjemi blir satt på prøve. Hvilke av gruppene løser sin utfordring på best måte?

Målgruppe: 8.-10. trinn

Antall: Maks. 28 elever - elevene deles inn i seks grupper

Varighet: 60 min

Fagområde: Naturfag, teknologi og design

Ved manglende oppmøte uten avbestilling syv dager før oppmøtedag, vil bestiller faktureres et gebyr på 500 kr.

Lærerplan:

Naturfag (kjerneelementer og kompetansemål etter 10. trinn):
  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar 
  • gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på 
  • forstå hvordan vi bruker sentrale teorier, lover og modeller for, og begreper om, energi, stoffer og partikler for å forklare vår fysiske verden. 
Teknologi og design:
  • grunngi valg av design, materialer, verktøy og fremgangsmåter, og reflektere over hvor trygge og bærekraftige valgene er 

Hva skjer i dette læringstilbudet?

Elevene tar fatt på en energiutfordring i grupper på seks, og de får være kreative og oppfinnsomme når de skal lage konstruksjoner. Gjennom gruppediskusjon får de planlagt hvilke materiale og konstruksjon de tenker kommer til å fungere best. Hensikten med dette undervisningsopplegget er å gjennomføre en designprosess og skape et produkt som er tilpasset til et definert problem.  

Beskrivelse av timen:

En veileder kommer og møter elevene i resepsjonen og tar klassen med til undervisningsrommet. 

Intro (15 min)
  • Klassen deles inn i grupper på 6, ønskelig at lærer har forslag til grupper
  • Elevene får en introduksjon med informasjon om ulike typer energi og partikkelmodellen 
Hoveddel (35 min)
  • Gruppene får velge mellom ulike materialer til å bygge konstruksjonen som skal løse utfordringen de får
  • Gruppene bygger konstruksjonen med tilgjengelig materiale
  • Gruppene gjennomfører utfordringen 
Avslutning (10 min)
  • Elevene rydder og sorterer materialer som kan gjenbrukes og som skal kastes 
  • Gjennomgår metodene de ulike gruppene benyttet 
En modell av en tretopphytte konstruert med ulike materialer
Lærerens rolle

Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget

Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.

Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis. 

Hva dere trenger å ha med

Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse. Det er ikke nødvendig å ta med datamaskin. 

Forberedelser

Når dere kommer

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier. 

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Finn veien til museet

Klikk her for å finne veien til Teknisk museum. 

Regler på Teknisk museum

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Matpause

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Betalingsmuligheter

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.

For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse. 

Du møter en av oss!

Portrett av en dame. Foto.
Catharina
Portrett av en dame. Foto.
Samuel

Forarbeid:

Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet

Undringspørsmål
  • Hva er energi?

  • Kan energi gå tapt?

  • Hva er varme og hva er kulde? 

Etterarbeid:

Kommer snart

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Tlf: 22 79 60 00
Telefontid: Man.–fre. kl. 08–16
Org. nr.: 979676832

Skole og barnehage:
Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir.–fre. kl. 13.15–15

Utleie av lokaler:
E-post:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 00

Tilbake til toppen