1897: Thomas Edison fikk patent på kinetoscope

Foto: Norsk Teknisk Museum

 

31. august 1897 er det 124 år siden Thomas Edison i 1897 patenterte den første filmfremviseren, et kinetoskop.

Den ble brukt til den første filmfremvisningen i Haugesund, uten at kildene forteller når det var.

I dag strømmer vi film og serier som det aller mest naturlige. La oss gå 120 år tilbake i tid. Hvordan stod det til med filmindustrien?

Selv om mange forskere og oppfinnere eksperimenterte med bevegelige bilder i siste del av 1800-tallet, var det den amerikanske oppfinneren Thomas Edison som patenterte et av de tidligste filmkameraene (som han kalte en kinetograf) ved å bruke oppfinnelsen til å lage kortfilmer. Disse kunne man se ved å bruke en annen av hans oppfinnelser, kinetoskopet.

Edison ble født i 1847 i Milano, Ohio, og vokste opp i Port Huron, Michigan. Han var nysgjerrig og hans sult etter kunnskap førte til en mengde eksperimenter. I 1869, da han var 22 år gammel, patenterte Edison sin første oppfinnelse (den elektrografiske stemmeopptakeren). Deretter viet han sitt liv til å samle mer enn 1000 forskjellige oppfinnelser, på eget initiativ og fra hans ansatte i Edison Manufacturing Company.

I 1878 hadde Edison fått patent på en fonograf, og ti år senere startet han arbeidet med å få frem lyden. "Jeg eksperimenterer med et instrument som gjør for øyet det fonografen gjør for øret, som er registrering og gjengivelse av ting i bevegelse," skrev han i 1888. Tiår før Edison begynte arbeidet med det som skulle bli verdens første kinetoskopet og kinetograf, lagdes det håndtegnede filmer, som ligner dagens animerte tegneserier.

Edison fikk drahjelp av den britiske fotografen Eadweard Muybridge. Han var pioner i en prosess der en serie bilder ble tatt av motiv i bevegelse og deretter vist i rekkefølge. Muybridge satte opp 700 kameraer for å fotografere en travhest, noe som ga 60 sekunders film når alle fotografiene ble sett i riktig rekkefølge.

I 1888 møtte Edison Muybridge for å diskutere hvordan man kunne vise filmer også med lyd. Muybridge ville ikke bli med på laget, men Edison satte i gang med å finne opp sin egen filmmaskin. "Planen min var å synkronisere kameraet og fonografen for å ta opp lyder når bildene ble laget, og gjengi de to i harmoni," fortalte han i 1925.

Det grunnleggende konseptet med Edisons kinetograf og kinetoskop var å bruke en sylinder som ligner den som ble brukt i fonografen, plassere den inne i et kamera og deretter belegge den med et lysfølsomt materiale. Hver gang et bilde ble tatt, roterte sylinderen litt og tok et nytt bilde. Råfilmen ble deretter behandlet og kjørt gjennom en fremviser i sakte film.

Tilfeldigvis var det omtrent på denne tiden at George Eastman introduserte en ny celluloidfilm til erstatning for det gamle systemet for bruk av lysfølsomme plater og store omfangsrike kameraer (som til slutt førte til produksjonen av "Brownie" -kameraet).

I 1889 prøvde Edison ut å kutte filmen i lange strimler. Hans assistent, William Dickson, utviklet så et tannhjulssystem for kameraet, som ville bevege filmen forbi linsen når den dreies av en sveiv (kinetografien). For å se filmene oppfant Edisons team kinetoskopet. Edison søkte om patent på disse oppfinnelsene i 1891, en patent han fikk seks år senere, 31. august 1897.

En av de første filmene Edison laget var av en laboratoriearbeideren Fred Ott  i Newark. Hans nys 2. februar 1893 ble spilt inn på en fonograf som skulle spilles av med filmen. Eksperimentet ble en suksess. Inspirert begynte Edisons team å produsere filmer i et studio ved West Orange Laboratory, kalt "Black Maria." I hovedsak var det en stor bygning dekket med tjærepapir med et hull i taket for å slippe gjennom dagslys og belyse scenen. Hele bygningen stod på spor som gjorde Edisons team i stand til å flytte den rundt mens solen beveget seg.

Disse filmene - som i utgangspunktet bare varte noen få sekunder - ble vist på kinetoskoper i arkader. For en liten penge kunne folk se korte filmer av sirkusartister, dansere eller dyr. Etter hvert produserte teamet en 15-minutters thriller, "The Great Train Robbery", og fortsatte med å utvikle mer enn 2000 andre kortfilmer. I 1913 avduket Edison det første snakkende filmbildet, så vel som det første fargebildet, oppnådd ved å håndmale hver ramme av en svart-hvit film. Siden den gang har filmindustrien langt overgått denne spede teknologiske begynnelsen, men har mye å takke nybrottsarbeidet fra Edison og hans kolleger.

CREDIT: “The Black Maria, Edison's First Motion Picture Studio 1893.” Motion Picture, Broadcasting and Recorded Sound Division, Library of Congress.


Kontakt oss

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo

Tlf: 22 79 60 00
Org. nr.: 979676832

E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Eller fyll ut kontaktskjema

Skole og barnehage:
Epost (kontaktskjema)
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir–fre kl. 13.15–15

 

Nyhetsbrev

Ja, takk!

Vennligst aktiver JavaScript for å kunne sende dette skjemaet