Jubileumsutstilling: Chevrolet 100 år

 

 

 

1959 El Camino ble introdusert i oktober 1958. Den er basert på Bel Air og Biscayene stasjonsvogn.I anledning Chevrolets hundreårsjubileum, kan du se smakebiter av bilens design gjennom tidene. Utstillingen åpner 29. september og står til 6. november.

– Biler er en viktig del av vår tekniske historie, og Chevrolet var lenge det mest produserte bilmerket i verden. Det er derfor naturlig for oss å samarbeide med Chevrolet Club of Norway om en utstilling i anledning jubileet, sier Henrik Smith, leder av Utstillings- og samlingsavdelingen på Teknisk museum.

Norges eldste bevarte Chevrolet

Utstilingen byr på Norges eldste bevarte Chevrolet fra 1920, flere klassiske modeller og også den nyeste småbilen fra Chevrolet, Spark. I Norge var Chevrolet bestselgende frem til 1950-tallet.

– Vi syntes at Chevrolet fortjente oppmerksomhet på sin hundreårsdag. Bilmerket har tross alt vært ryggraden til General Motor i alle år, sier Stein Olsen, styremedlem i Chevrolet Club of Norway.

Utstillingen

Corvette Grand Sport: Racer utgave av Corvette og ble bygget i 1962 for amatør-racere i USA. Designet av den legendariske Harley Earl for å konkurrere med Jaguar XK 120, og lenge kjent som «Amerikas eneste sportsbil». Denne første generasjonen hadde en R6 på 150 hestekrefter. V8 kom i 1955.I alt vil 11 biler fylle utstillingen. Chevrolets første salgssuksess, modell 490 fra 1920, kan bivånes. Bilene fra 1920/30/40-tallet vil være velkjente for den eldre generasjon. De var i bruk i Norge frem til 1960, da bilrasjoneringen opphørte. Fra 1950-tallet finner du en 1951 Bel Air, en 1955 Corvette og en 1959 El Camino.

Corvette har fått en rekke internasjonale utmerkelser. Av nyere modeller kan du beundre en 1969 Grand Sport og en 1977 Malibu Monte Carlo, en av de siste store bilene til Chevrolet. Du vil også kunne se et av de siste skuddene på stammen, en Chevrolet Spark fra 2011, den nyeste småbilen fra Chevrolet.

Fra bilsport til merkevare

Det var på racerbanen frøet til Chevrolet ble sådd. Sveitsiskfødte Louis Chevrolet arbeidet i General Motors (GM) som mekaniker, men hevdet seg også innen bilsport. Dette gjorde ham til et naturlig valg for partnerskap da gründeren av GM, William C. Durant, ble sparket ut av styret i GM, virksomheten han selv hadde startet i 1908.

Den første bilen Durant og Chevrolet lanserte, var Series C Classic Six. Den 3. november 1911 brakte de til markedet en kvalitetsbil med rekkesekser, 4,9 liters motor med 40 hk og en toppfart på 100 km/t. Det var ingen bil for menigmann, dyr som den var med premiumkvaliteter innen design, byggekvalitet og god komfort, så det store salget uteble.

1920 Chevrolet 490: Modellbetegnelsen reflekterte salgsprisen på 490 dollar, da modellen ble lansert i 1916. Dette var en billigbil som skulle konkurrere med Fords modell T.I 1916 lanserte de en mindre og rimeligere modell, som skulle ta opp kampen med Fords T-modell. Den ble kalt 490 fordi den kostet kun 490 dollar. Sakte men sikkert ble merkevaren anerkjent av folket, og GM fikk øynene opp for dette nye merket. Durant ble bedt om å komme tilbake til GM, som kjøpte firmaet til Durant og Chevrolet i 1917 for å satse på billigere biler til et større marked.

Bilmerket Chevrolet bidro til GMs suksessrike fremtid. Chevrolet var i en årrekke det mest produserte merket i verden og var ved inngangen til 2000-tallet USAs nest største bilmerke (etter Ford) og det klart største innen General Motors. I USA var Chevrolet lenge en bestselger i konkurransen med Ford.

Louis Chevrolets skjebne

Louis Chevrolet solgte seg ut av firmaet, men hans merkenavn ble igjen. Ryktene sier at det ikke gikk så bra med ham, til tross for store minnesmerker i Indianapolis’ Hall of Fame. Pengene han hadde tjent på salget forsvant som dugg for sol da Wall Street stupte, og han endte som samlebåndsarbeider på en Chevrolet-fabrikk, ironisk nok, 1955 Corvette ble lansert av Chevrolet som en sportsbil som skulle konkurrere med de europeiske sportsbilene som begynte å ta markedsandeler i USA.og døde lutfattig i 1941.

Chevrolet i Norge

Norges første Chevrolet-importør var C. E. Sontum & Co. De startet opp for fullt i 1920 rett etter første verdenskrigen. I 1924 blir også Sørensen & Balchen importør av Chevrolet. I dag finnes det ingen importører av Chevrolet i Norge.

Utstilling på Teknisk Museum fra 29. september til 6. november.

Biler i utstillingen:

Bil nr.1: 1920 490, Øystein Getz
Bil nr.2: 1928 National, Stig Rusten
Bil nr. 3: 1931 Independence, Henrik Fjellhaug
Bil nr. 4: 1934 Master, Cato Kjosmoen
Bil nr. 5: 1946 ½-tonn lastebil, Norsk Teknisk Museum
Bil nr. 6: 1951 Bel Air, Johan Straand
Bil nr. 7: 1955 Corvette, Lars Erik Gjølberg
Bil nr. 8: 1959 El Camino, Eivind Nielsen
Bil nr. 9: 1962/69 Grand Sport, Christian Fett
Bil nr. 10: 1977 Malibu Monte Carlo, Yngve Johnsen
Bil nr. 11: 2011 Chevrolet Spark, Motorforum

Chevrolet Club of Norway

 

     
 

Teknisk museums åpningstider

Åpent i vinterferien 2019:
Lørdag 16. februar – søndag 24. februar: 11–18
Åpent også mandag 25. februar: 9–16

Åpningstider ellers i skoleåret:
Tir–fre: 9–16 | Lør–Søn: 11–18 | Man: Stengt

Museet er stengt på disse dagene:
Julaften, 1. juledag, nyttårsaften, 1. nyttårsdag og 17. mai.

Sommeråpent
22. juni–18. august: 11–18

Les mer om åpningstider.

Billetter:
Barn 4-17 år: kr 100 | Voksne: kr 150 | 2v+4b: kr 450 | Les mer om billettpriser

Finn oss
 | Kontaktinfo | Mer praktisk info
Begrenset antall parkeringsplasser.


britiskeflagget 30Information in English
 
     

Kopirett © 2012 Norsk Teknisk Museum. Alle rettigheter reservert.
Norsk Teknisk Museum, Kjelsåsveien 143, 0491 Oslo | Telefon: 22 79 60 00 |e-post
Design | Utvikling: akzidenz as  -  Bygget med HTML5 og CSS3