Organisasjon
Besøkstall
Museet har i 2020 hatt 108.373 besøkende. Det er en nedgang på 57,2 prosent fra 2019. Nedgangen skyldes Covid-19-pandemien, noe som blant annet har ført til at museet har vært stengt i periodene 13.03-29.05 og 10.11-31.12. I samme periode har skolebesøket vært relativt stabilt. I 2020 registrerte vi 14.431 elever og lærere. Det er 31.451 færre enn i 2019 og utgjør en nedgang på 68,5 prosent.
Utvikling i besøkstall
Nøkkeltall for besøk
Besøk | Totalt | Voksne | i % | Barn & unge | i % | Hvorav skoleelever |
i % |
2012 | 257 209 | 114 921 | 45 % | 142 288 | 55 % | 55 950 | 22 % |
2013 | 248 914 | 115 100 | 46 % | 133 814 | 54 % | 49 460 | 20 % |
2014 | 262 604 | 121 552 | 46 % | 141 052 | 54 % | 52 890 | 20 % |
2015 | 247 607 | 112 999 | 46 % | 134 608 | 54 % | 48 577 | 20 % |
2016 | 288 121 | 135 745 | 47 % | 152 376 | 53 % | 52 256 | 18 % |
2017 | 254 921 | 120 433 | 47 % | 134 488 | 53 % | 47 466 | 19 % |
2018 | 214 372 | 100 244 | 47 % | 114 028 | 53 % | 44 265 | 21 % |
2019 | 252 984 | 132 951 | 53 % | 129 033 | 51 % | 45 882 | 18 % |
2020 | 108 373 | 50 662 | 47 % | 38 626 | 36 % | 14 431 | 13 % |
Forretningsdrift
Inntekter fra billettsalg
Et betydelig lavere besøkstall i 2020 enn i 2019, som følge av Covid-19-pandemien, har redusert billettinntektene fra 16,01 millioner i 2019 til 8,88 millioner i 2020. Inntekter fra billettsalg utgjør museets største kilde til egeninntjening.
Tekno kafé
Tekno Kafé AS har siden 2007 drevet den 480 m² store museumskafeen som følger museets åpningstider. Innehaver er Anna Kokolis og Ioannis Moutafis. Leieinntektene fra kafeen utgjorde kr. 505.854
Utleievirksomhet til arrangementer og selskaper
Gjennom året ble det organisert til sammen 20 selskaper og arrangementer for både det offentlige, bedrifter og privatpersoner. Det har vært mindre boklanseringer, salgs- og kundemøter, men også større forskningsformidlingsopplegg i og etter åpningstid som det vi hadde i samarbeid med livsvitenskap ved UiO. Flere av de som var her i år er faste kunder og kom igjen for andre eller tredje gang. Noen var helt nye.
Våre faste teknologihistoriske foredrag har også vært arrangert flere ganger. Disse er et samarbeid mellom museet, Tekna, NITO og Venneforeningen.
Av til sammen 65 forespørsler, ble kun 20 gjennomført og fakturert. På grunn av koronapandemien hadde vi til sammen 40 avlyste eller avbestilte arrangementer gjennom året.
I tillegg til museets overordnede smittevernplan, utarbeidet vi i samarbeid med Oslo kommunes næringsetat og andre instanser et eget smittevernopplegg for arrangementer før, under og etter åpningstid.
Arrangementer på oppdrag for eksterne bidrar til å styrke museets egeninntjening, og samtidig nå nye målgrupper. Mange gjester som deltar på disse utleiearrangementene deltar også på en omvisning, et opplegg, en pedagogisk aktivitet eller besøker museet på egen hånd. Ofte kommer deltakerne igjen på besøk som alminnelige museumsgjester med familie og venner. Slik bidrar også denne arrangementsvirksomheten til å formidle teknologi-, vitenskaps- og medisinhistorien vår.
Brutto inntekter fra arrangementer i 2020 var kr 349.664.
Bemanning
I 2020 hadde museet 90 ansatte som utførte 63,7 årsverk. I løpet av året er det tilsatt 8 medarbeidere i tre faste og fem midlertidige stillinger. Seks medarbeidere har sluttet ved museet. Museet hadde ved utgangen av året 74 fast ansatte. 54,4 prosent av de ansatte var kvinner og 45,6 prosent av de ansatte var menn.
Kommunikasjon og marked
Arbeidet med samfunnskontakt, sponsorater, PR og markedskommunikasjon skal bidra til at Teknisk museum strekker seg mot visjonen om å bli det mest engasjerende, kunnskapsgivende og morsomste museet i Norge.
Målet er å ivareta og videreutvikle den viktigste verdidriveren, museets omdømme for å ønske enda flere besøkende velkommen og finne nye spennende samarbeidspartnere. Dette skjer primært gjennom å gjøre museet, utstillingene og aktivitetene kjent i befolkningen generelt og overfor spesifikke målgrupper.
Kommunikasjonen skjer hovedsakelig på fem arenaer; eget nettsted, sosiale medier, betalt markedskommunikasjon, redaksjonell omtale i mediene og mot publikum på museet. Kommunikasjons- og markedsfunksjonen strekker seg etter god synergi mellom de ulike kommunikasjonsflatene i en kostnadseffektiv mediemiks.
Museet har fornyet sin visuelle profil i 2020. Den er gjenkjennelig slik at kostnad på større utskiftinger kan gå over tid. Profilguiden ligger her
tekniskmuseum.no
Tekniskmuseum.no er museets ledende kommunikasjonskanal, og gjennom denne informeres det om museets og virksomheten knyttet til formidling, forskning og forvaltning. I 2020 ble det registrert 381.864 nettbesøk, en nedgang fra 2019 på 24,42%. Vi er veldig fornøyde med å beholde hele 75% av fjorårets nettbesøk, på tross av lange stengningsperioder.
Med coronapandemien kom en stor digital bølge, som la et ytterligere press på digital tilstedeværelse. Det digitale betyr «alt», når den fysiske kontakten må begrenses. Internett ble i 2020 en enda viktigere kanal for samfunnskontakt for museet.
Digitale opplevelser
Museet foretok et raskt sceneskifte da pandemien slo til. Nettsiden fikk nå et nytt oppdrag. Så mye program som mulig ble omformet til digitale sendinger, og folk kunne oppleve omvisninger, aktiviteter, foredrag, utstillingsåpninger, fagsamtaler og konferanser hjemme i sin egen stue. Nettsidene og sosiale medier ble vår hjemmearena.
Resultatet ble blant annet en levende opplevelsesside på nett: tekniskmuseum.no/gml/digitaleopplevelser.
Se Formidling, læring og arrangementer, i denne rapporten for en detaljert oversikt over digitale opplevelser.
Nettsidene ble også utvidet med enda flere leservennlige artikler på tekniskmuseum.no/les
Folk kunne se filmer med vitenskapelige stunts, strømmede foredrag og digitale arrangement. Statistikk for videovisninger i museets egen Facebook-kanal viser en total rekkevidde for våre sendinger på 1.252.554 personer. Det er en økning på hele 1.073% fra 2019. Hele 793.600 personer har sett på dette innholdet i mer enn 3 sekunder.
Dette ga oss god erfaring og kunnskap som vi har tatt med oss videre i formidlingen og i publikumsbyggende aktiviteter. Da museet ble stengt på nytt i november, fortsatte vi det digitale arbeidet med fornyet styrke og mer trygghet og kunnskap om hva som fungerer.
Nettsidene er endret i takt med de nye behovene og rollen nettsidene kan og bør ha i samfunnet både innenfor og utenfor museets dører – uavhengig av om de er åpne eller stengte for det fysiske publikum. På den måten kan Teknisk museum også bedre ivareta det nasjonale ansvaret for sine kjerneområder.
Universell utforming
Utover digital innholdsproduksjon er det også arbeidet med å gjøre nettsidene universelt utformet. Vi ønsker med det alle velkommen inn til vårt digitale museum, uansett fysiske begrensninger.
Vi ser spent frem til et mulighetenes år i 2021 for museets digitale liv; med nye perspektiver og digital tilgjengelighet for både gammelt og nytt publikum. Velkommen!
Tilbakemeldinger tas imot med takk på e-post:
Museet i media
I løpet av året ble museet omtalt i riks- og lokale medier, med henholdsvis 272 ganger i digitale medier og 174 ganger i trykte medier.
Korona, stengning av museet og permittering av de ansatte ble fyldig omtalt i løpet av året. Museets markering av frigjøringsjubileet fikk flere oppslag 8. mai. I juli ble en stor sak om Helene Uri og hennes anbefaling av Teknisk museum mye lest i Aftenposten. Overtakelse av NRK-arkivet fikk oppmerksomhet i august. På 150-årsdagen for den franske hydrogenballongen «La Ville d'Orléans» i november fikk utstillingsåpningen av den ville ballongferden mye omtale. Aftenpostens lagde også en fyldig sak om Lohner-Porsche i november og den ble spredt i de største Schibsted-avisene. Samarbeidet med Nasjonalmuseet om kunstutstilling fikk en del omtale på slutten av året.
Sosiale medier
Museet har siden 2007 satset på omfattende formidling av aktuelle arrangementer og utstillinger i sosiale medier. Med corona-pandemien ble Facebook en svært viktig kanal for museets digitale sendinger. Ved slutten av året var museet likt av 40.787. Sammenlignet med 2019 er dette en økning på rundt 4.000.
Museet er også på Twitter og Instagram, med henholdsvis 3.241 og 4.626 følgere. Sammenlignet med 2019 var tallene henholdsvis 3.250 på Twitter og 3.596 på Instagram. På YouTube ble det gjort 74.085 avspillinger med 505.647 visninger.
Teknisk museum nevnes 1.297 ganger av andre på sosiale medier.
Markedskommunikasjon
Museet markedsfører seg gjennom annonser og reklamemateriell for utstillinger og arrangementer på nett, sosiale medier, i aviser, magasiner, tidsskrifter og gjennom nyhetsbrev. Museet markedsføres blant annet gjennom den faste annonsen under Museene i Oslo, som kommer hver uke i papir- og nettutgavene til Aftenposten. Museet er partnere i Visit Oslo og deltar i deres publikasjoner: OsloPass, OsloKartet, What’s On og OsloGuiden. OsloGuiden blir utgitt på seks språk i ett opplag på om lag 900.000.
Det ble gjennomført markedskampanjer på utstillingene Regjeringskvartalet og Klima 2+ og for museets aktivitets- og ferieprogram. Siden museet har vært stengt i lengre perioder i år har fokus i markedskommunikasjon i disse periodene vært merkevarebygging og frempek på kommende utstillingsåpninger i 2021 for områdene medisin og IKT.
Nyttige lenker
- Hva skjer: tekniskmuseum.no/program
- Digitale opplevelser: tekniskmuseum.no/digitaleopplevelser
- Historier og lese: tekniskmuseum.no/les
- Vitensenteret: tekniskmuseum.no/oslovitensenter
- Nasjonalt medisinsk museum: tekniskmuseum.no/medisin
- Utstillingene: tekniskmuseum.no/utstillinger
- Samlingene: tekniskmuseum.no/samlinger
- Gjenstandene: tekniskmuseum.no/samlinger/gjenstander
- Biblioteket: tekniskmuseum.no/bibliotek
- Arkivet: tekniskmuseum.no/samlinger/arkiv
- Fotoarkivet: tekniskmuseum.no/samlinger/foto
- Skoletjenesten: tekniskmuseum.no/undervisning
- Utleie: tekniskmuseum.no/lokaler
- Museumsbutikk:tekniskmuseum.no/museumsbutikk
Arbeidsmiljø og HMS
Museets arbeidsmiljøutvalg har hatt fire møter i 2020. Sykefraværet i 2020 var på 5,6 prosent. Museet har et stort fokus på å redusere sykefraværet. Museet forsøker å tilrettelegge bedre slik at langvarig sykefravær går ned. Museet har i 2020 inngått avtale om bedriftshelsetjeneste med Avonova AS.
Bygg og sikkerhet
Museets bygningsmasse består av museumsbygget på Kjelsås, et magasinbygg i Gjerdrum kommune og et magasin i Fet kommune, på til sammen 29.792 kvadratmeter, samt de fredede bygningene til Bergen Radio, Rundemanen i Bergen. Museet eier alle bygningene.
Bygget på Kjelsås er klassifisert som særskilt brannobjekt, som stiller strenge krav til brannorganisasjon, bruk av lokalene og internkontroll. Museumsbygningen er direkte koblet med brann- og tyverialarm til Oslo brann- og redningsetat og vaktselskapet Nokas AS. Fjernmagasinene på Gjerdrum og i Fet er direkte koblet med brann- og tyverialarm til Nedre Romerike brann- og redningsvesen og vaktselskapet Nokas AS.
Museet har i 2020 skiftet ut deler av den forblendede teglfasaden ved museumsbygget på Kjelsås.
Museet har i 2020 fullført arbeide med å etablere innvendig kameraovervåkning i utstillingsarealene i museumsbygget på Kjelsås.
Museet har i 2020 installert aspirasjonsanlegg i den eldste delen av magasinbygget i Gjerdrum kommune.
Museet har i 2020 fortsatt arbeidet med å få etablert vann- og sanitæranlegg ved Bergen Radio på Rundemanen i Bergen.