Skip to main content

Formidlingsprogrammets mål er å gi publikum innsikt, fordypning i og begeistring for museets utstillinger om teknologi, vitenskap og medisin. Til utstillingene følger spennende formidlingsprogram med omvisninger og et bredt og variert utvalg av arrangementer og aktiviteter.

FORMIDLING, LÆRING OG ARRANGE­MENTER

HELG- OG FERIEPROGRAM

Da museet var stengt for besøkende våren 2021 ble det bl.a. prioritert aktivitetsutvikling på utstillingen Liv og død og Eventyrlige interiører, samt digital formidling. Se eget avsnitt under.  

I samarbeid med Røde Kors ble den nye aktiviteten Redd Anne! utviklet, hvor publikum fikk lære mer om den norske redningsdukken, og prøve seg på grunnleggende førstehjelp på egen hånd. Aktiviteten Vaksinefabrikken ble testet ut for å spre kunnskap om mRNA-teknologi og vaksineteknologi. Som en integrert del av Liv og død, er det bygget et aktivitetsrom. I Åpent pusterom kunne publikum utforske rommet, øve seg på førstehjelp, bla i bøker eller bare ta seg en pustepause.  

I tillegg til omvisninger og aktiviteter på Liv og død var sommerprogrammet preget av aktiviteter knyttet opp mot utstillingen Eventyrlige interiører med flere kunstrelevante verksteder for eksempel plankevev, linotrykk og servisedekor. 

Høsten 2021 ble helge- og ferietilbudet utvidet til flere opplegg i Teknolab skaperverksted. Tilbudene har blant annet vært lodding av disko-kule, 3D-printing og Tegnerobot. 

Venneforeningens dag ble arrangert 28. november med bl.a. offisiell åpning av Industrimodellen, omvising i Halvorsens verksted og fiksefest i samarbeid med Restarters. Publikum kjørte også store modelltog fra Norsk modell- og dampforening. 

BERGEN RADIO, RUNDEMANEN

Teknisk museum samarbeidet med Museum Vest og Bergen kringkaster om åpent hus for turgåere i anledning Kom deg ut dagen 5. september. Om lag 350 mennesker tok turen opp for å se hvordan sendestasjonen så ut på innsiden. Det er produsert en liten utstilling inne i bygget der historien blir fortalt. Radioamatørene tok imot og sendte meldinger fra en midlertidig stasjon, og lot også besøkende få prøve seg. Vi mottok dessuten radiosendinger satt sammen av intervjuene med de tidligere arbeiderne på stasjonen. Det var stor interesse for bygget og for opplegget til radioamatørene.   

Søknadsprosess om tilgang til vann og kloakk er fortsatt ikke avklart. Saken er til behandling hos byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling i Bergen kommune. 

EKSTERNE ARENAER

I tillegg til besøkstallet på museet er det registrert 1 464 besøkende på eksterne arenaer.   
 
Mens museet var stengt og skolene åpne, reiste Super.bit-prosjektet i stedet ut på skolene og underviste. I tillegg ble mange av talentsentercampene på de tre hubene i Oslo gjennomført under strenge smittevernregler. Museet har hatt vitenshow på flere eksterne arenaer, bl.a. Deichmann Holmlia og Nabolagsfestivalen på Grefsenkollen, samt Luftfartsmuseet i Bodø og Julemessen på Lillestrøm. 

Den nye tele- og datautstillingen I/O var representert på Spill Expo på Norges Varemesse på Lillestrøm med miniutstilling, aktiviteter og foredrag. 

Det tiende Akerselva-maraton ble avviklet første søndag i september, med vandring i nedre del av Akerselva fra Vaterland til Operastranda. Arrangementet var i samarbeid med Arbeidermuseet - Oslo museum og historieformidler Leif Gjerland. 

28.- 29. oktober var Nasjonalt medisinsk museum medarrangør av Psyk på Bygda, et seminar på Randsfjordmuseet, i samarbeid med Randsfjordmuseet og Valdresmusea.

To barn leker med fiskespill

Foto: Håkon Bergseth


LÆRINGSTILBUD TIL SKOLE OG BARNEHAGE

Skoletilbudet er en sentral del av virksomheten og strekker seg fra førskole, grunnskole, videregående til voksenopplæring. Læringstilbudet til elevene utvikles med utgangspunkt i skolens læreplan, hvor dialog, aktivitet og inspirasjon står sentralt i læringen.  
 
I 2021 var skolebesøket på 19 195, noe som er 3 557 flere enn i 2020. Barnehagebesøket kom på  
1 648, en nedgang på 1 155 fra 2020. Totalt fikk 14 854 elever, lærere og barnehagebarn et læringstilbud, en økning på 4 380 fra 2020. Av disse fikk 11 035 et tilbud på museet, 854 på arenaer utenfor museet og 2 965 fikk et digitalt tilbud. Det digitale læringstilbudet fikk en økning på 1 978 elever, sammenlignet med 2020. Av de digitale tilbudene fikk flest elever Kodekraft med 1 740 elever, Nordlys og magnetisme med 533 og Høydepunkter 501.  

Skoletilbudet strekker seg over flere fagfelt, som historie, medisin, samfunnsfag, naturfag, programmering og matte. De nye tilbudene i 2021 var: omvisning i utstillingen Eventyrlige Interiører, kreativ programmering og 3D-skriving, lodding av discokule, lodding og programmering av trafikklys, oppfinnerverksted og skyggeby. Fem av seks nye tilbud er knyttet til museets skaperverksteder.  

Temaer/læringstilbud hvor flest skoleelever fikk et tilbud i 2021, var innen programmering, Den industrielle revolusjon, Høydepunkter og innen medisin. Tidligere har astronomi vært av de mest populære tilbudene, men i 2021 var det 740 elever som fikk et tilbud innen temaet. I 2020 var antallet 2 493 elever. Nedgangen skyldes at tilbudet Stjerner i sikte og Astroamfi ikke ble tilbudt grunnet tekniske problemer, samt at museet har hatt lavt besøk av småskoletrinnet i 2021. Det lave besøket fra de yngste elevene henger sammen med pandemien, museet var stengt i perioden hvor flest småtrinnselever besøker museet. 

Læringstilbudet innen medisin fikk en oppgang i 2021, når utstillingen Liv og død ble åpnet i august og erstattet utstillingen Sunn sjel i et sunt legeme. Museet gjeninnførte de medisinske tilbudene Skjelettet, Kropp er topp og Rent og urent. Tilbudet Rent og urent har tidligere vært det mest bestilte læringsopplegget på museet og er tilpasset elever på VGS Helse- og oppvekstfag. Tilbudet var svært populært med 1 826 elever. Til sammenligning fikk 1 705 elever samme tilbud gjennom hele 2019. I 2022 vil museet tilby flere læringsopplegg innen medisinske temaer. 

Barnehagetilbudet har i 2021 bestått av læringstilbudet Dragen Berta. Tilbudet har vært populært med 292 barnehagebarn, en oppgang fra 2020. Museet vil tilby flere læringsopplegg for barnehager i 2022. 

LÆRERKURS

Grunnet pandemien har det vært få lærerkurs i 2021, men høsten 2021 ble det gjennomført en rekke lærerkurs knyttet til prosjektet Super:bit. I tillegg er det utsatte dekomp 40-timers kurset i skapermetodikk, i samarbeid med OsloMet og Naturfagsentereret, UiO, gjennomført.

DIGITAL FORMIDLING

Museets ressurser som f.eks. utstillinger, samlinger og formidlingsarbeid skal gjøres tilgjengelig for flere og det er derfor ønskelig å teste flere digitale virkemidler. I løpet av pandemien i 2020 og 2021 ble mange nye digitale formater testet ut og kompetansen på dette har økt betraktelig. Vi skal utforske videre hvordan det fysiske og det digitale kan fungere bedre sammen, for å nå ut til enda flere, både regionalt og nasjonalt. 
 
Viktige digitale formidlingstiltak i 2021: 

  • Digitale læringstilbud for skoleklasser har vært Luft under vingene, Høydepunkter og Nordlys og magnetisme. Undervisningen foregår via skjerm i våre utstillinger og omviser kan se og snakke med elevene underveis og svare på spørsmål. Med midler fra Equinor har  
    1 740 elever lærere deltatt i det heldigitale undervisningstilbudet Kodekraft. Kodekraft er innføring i programmering for 9. og 10. Klasse, og blir sendt fra museet.  Kodekraft vant Sponsor og event-prisen for «Årets Omstilling 2021». 
  • Publikum kunne oppleve et digitalt påskeprogram med forhåndsomvisning i utstillingen Liv og død, vitenshow, elektroshow, kvakksalveri og pastillbakeri og Micro:bit-orkester med Captain Credible. Et vitenshow resulterte i TV-innslag på distriktsnyhetene på NRK. 
  • 10. juni fikk museet vist frem ulike deler av virksomheten gjennom Visit Oslo sin Instagram-konto med over 260 000 følgere.  
  • I desember ble publikum utfordret av museets julekalender: 24 eksperimenter, kunnskapsspørsmål osv. som skjulte seg bak kalenderlukene på museets nettside og på Facebook kunne man få testet sine kunnskaper om data, telefoni og annet knyttet til I/O-utstillingen. 
  • På museets nettsider kan lærere finne oversikt over digital undervisning og digitale ressurser. Under Program vil man også kunne få oversikt over digitale vitenshow, eksperimenter eller foredrag. 
  • Gjennom appen Voice of Norway ble Akerselva digitalt revitalisert. Ved hjelp av appen kan turgåere høre om industrien langs Akerselva mens de går tur. 
Langhåret mann holder vitenshow og leker med flammer

Foto: Thomas Fjørtoft

ANDRE DIGITALE ARRANGEMENTER

  • 23. januar: 7a-sentralen: 100 år med den første automatiske telefonsentralen, intervju med Arve Nordsveen. 
  • 27. januar: Den industrielle revolusjon i Norge 1850-1950. Foredrag v/André Granum og Dag Andreassen, Teknisk museum. I samarbeid med Tekna, NITO og Venneforeningen. 
  • 17. februar og 10. mars: Webinarserien Critical Walk  ved Critical Fashion Walk, et pilotprosjekt kuratert av Johanna Zanon i samarbeid med Teknisk museum. Støttet av KORO, Institut Francais de Norvège og Culture[s] de Mode. 
  • 24. februar: Vaksineteknologiens historie ved Gunnveig Grødeland, immunolog og forsker, UiO. I samarbeid med Tekna, NITO og Venneforeningen. 
  • 12. mars: Felleskap og forskjeller – ett år med pandemi i Norge Nasjonalt medisinsk museum markerer ettårsdagen for pandemien i Norge ved å spørre hvilke ulikheter og skjeve strukturer har pandemien avdekket? Hvordan kan vi endre disse? Med B. Sheikh-Mohamed, legevaktslege i Lillestrøm kommune, Samina Tagge, leder for Minoritetsutvalget, Stig Frøland, professor emeritus i medisin og forfatter og Esperanza Diaz, konstituert leder for Pandemisenteret. 
  • 24. mars: Hvor tar vannet i Oslo veien? Teknologihistorisk foredrag ved Yvona Holbein, Plan- og bygningsetaten. I samarbeid med Tekna, NITO og Venneforeningen. 
  • 26. mars: Museumsmeldingen Tillit, ting og tid ble lansert av Kulturminister Abid Raja. Rammen rundt lanseringen var utstillingen Liv og død og et medisinsk vitenshow.  
  • 28. april: Kraftoverføringens historie gjennom 100 år ved Ann Myhrer Østenby, 
    Ellen Skansaa og Christine Snekkenes i NVE. I anledning Norges vassdrags- og energidirektorats 100-årsjubileum i 2021. I samarbeid med Tekna, NITO og Venneforeningen. 
  • 5. mai: Hitlers byggherrer – Ketil Gjølme Andersen i samtale med Øyvind Arntsen (bokslipp) 
  • 26. mai 2021: Russisk reise inn i atomene. Om det periodiske system og jakten på nye “superheavies”. Strømmet foredrag v/ dr. Alexander V. Karpov fra Flerov-instituttet, Russland. Hybridmøte i samarbeid med Tekna, NITO og Venneforeningen. 
  • 1. juni: Møte med minner: Hva skjer’a -Kulturopplevelser for eldre og personer med demens i koronaens tid. Webinar med erfaringsutveksling i regi av Møte med minner. 
  • 12. og 13. august: TENK Tech Camp ble også tilbudt digitalt for de som ikke har anledning til å delta fysisk. 
  • 25. august: Dovrebanens 100 årsjubileum. Teknologihistorisk foredrag ved Johan Anton Wikander, tidligere sjefsingeniør i Jernbaneverket. Hybridmøte i samarbeid med Tekna, NITO og Venneforeningen. 
  • 27. oktober: Hvem skal med? Gjenstander i den nye permanente tele- og datautstillingen I/O. Presentasjon og diskusjon v/ prosjektlederne Dag Andreassen og Henrik Treimo, Teknisk museum. Hybridmøte i samarbeid med Tekna, NITO og Venneforeningen.

    ARRANGEMENTER OG KONFERANSER

    Også arrangementsprogram til utstillinger, forskning, arkiv og samlinger ble avlyst, utsatt eller løst digitalt når museet måtte stenge ned på våren. Museet har hatt betydelig færre fysiske arrangementer i 2021 enn tidligere år, og nesten alle arrangementer har hatt antallsbegrensninger. 

    Åpningsarrangementer 

    Etter sommeren kunne museet endelig offisielt åpne den nye basisutstillingen Liv og død – mennesket i forandring i Nasjonalt medisinsk museum. Åpningen ble forestått av assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad tirsdag 24. august klokken 18. Arrangementet var på grunn av smittevernhensyn kun for media og spesielt inviterte. På programmet sto en panelsamtale om inkludering med Robert Steen, Karen Dolva og Bjørn Hatterud, framføringer av spesialskrevet verk til utstillingen av Ulver og museets Artists in residence, BodyCartography, tolket utstillingen gjennom sin performance i utstillingen. 

    Sammen med Nasjonalmuseet åpnet vi en måned senere Sand i Maskineriet, der verk fra Nasjonalmuseets samling har sneket seg inn i Teknisk museums utstillinger. Åpningen ble forestått av direktørene Karen Hindsbo og Frode Meinich. Gjestene fikk oppleve en eksklusiv performance av Lin Wang i Liv og død og innvielse av installasjonen Murmur av Maia Urstad, samt en kunstjakt presentert av Gabriel Alexander Syed Jansen, ett av barna som har bidratt til teksting av verkene i utstillingen. 

    Mattering Oil omgjorde museets utstillinger til et midlertidig gallerilaboratorium 29. oktober - 7. november. Den kunstneriske intervensjonen besto av performancer, lyd-, videoinstallasjoner og hydrokoreografi av Elly Stormer Vadset, Sarah Kazmi, Geraldine Vanspauwen, Lasse-Marc Riek, Siri Austeen og Maria E. Kvalheim.


    MANGFOLD OG INKLUDERING 

    Teknisk museum skal i sin formidlingspraksis se alle, uavhengig av bakgrunn, kapasitet, kjønn og alder. Dette skal gjenspeiles i inkluderende og integrerende møter med våre besøkende. Vi skal tilrettelegge for inspirerende samtaler og undring på tvers av alder, bakgrunn, funksjon og forkunnskaper.  

    I 2021 er det gjort flere tiltak: 

    Museets publikumsprofil speiler ikke helt Oslos befolkning. Vi trenger å gjøre oss relevante for nye besøksgrupper. Museet og vitensenteret skal initiere og delta i prosjekter og aktiviteter ved bibliotekfilialer, ungdomsklubber, voksenopplæring, utvalgte festivaler og andre relevante møteplasser i Oslo. Talentsenter for realfag har hatt undervisning på filialer ved Hellerud, Hersleb og Persbråten videregående skoler, finansiert av Sparebankstiftelsen DnB ut 2023. 
     
    Det har vært aktivitet på tre ungdomsklubber i bydel Grorud, finansiert av Bufdir ut 2021.  
    Ungdomsklubbene i Oslo har vært sterkt skadelidende av pandemien, men det er bygget opp mindre skaperverksteder ved flere av ungdomsklubbene. Ungdomsklubbtiltakene finansieres gjennom midler fra Bufdir. Prosjektet er forlenget ut 2022. 

    I 2021 starter prosjektsamarbeidet Levende Lokalt Kulturliv med flere museer, bydeler i Groruddalen, Indre øst og Oslo sør, Deichmann og Kulturetaten i Oslo kommune.  

    Gratis familiebilletter sommeren 2021 er delt ut til Gamle Oslo og Søndre Nordstrand via deres sosiale medier. 1 426 voksne og 1 487 barn tok imot tilbudet. 39% av besvarelsene er førstegangsbesøkende. Mange oppgir avstand og lite informasjon om museet i disse bydelene som begrunnelse for at de ikke har vært her før.  I samarbeid med bydel Grorud fikk 15 ungdommer i alderen 14-18 år sommerjobb på museet. 

    1. oktober var museet arena for arrangementet Kommunikasjon og Livsmestring. De besøkende kunne prøve å lage musikk, spille spill og kommunisere med øyestyring, brytere eller pust.  Arrangementet var i samarbeid med Digjobb, og SKUGsenteret ved Kulturskolen i Tromsø, samt flere firmaer som jobber med hjelpemidler for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).  Museet hadde besøk av mange ASK-brukere i rullestol.  ASK-brukere har behov for ulike kommunikasjonshjelpemidler, for eksempel håndtegn, grafiske symboler, kommunikasjonsbøker eller talemaskiner.  En av teknologiene viste Ruud van der Wel fra Nederland som har utviklet instrumenter der man kan lage musikk på iPad og styre spill med   pusten. En musikkgruppe fra Ragna Ringdals Dagsenter hadde konsert, hvor de kombinerte tradisjonelle og øyestyrte instrumenter.

    Møte med minner er et tilrettelagt besøksopplegg for personer med demens. Vi har omvisninger med erindringsdialog for grupper fra dagsentra og sykehjem. Sang, diktlesning, fotografier, lydopptak og berøring av gamle gjenstander får samtalen i gang.  

    I 2021 var det ingen bestillinger eller omvisninger i første halvår grunnet koronarestriksjoner. På høsten ble det gjennomført 11 omvisninger/grupper, med 63 brukere og 27 ledsagere. Det var både hjemmeboende personer med demens på dagsenter og folk fra sykehjem og bo-institusjoner. 

    I 2021 startet arbeidet med bedre tilgjengelighet på arrangementer for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Vi jobber kontinuerlig med å gjøre tekniskmuseum.no like tilgjengelig for alle.  
    Per 1. januar 2021 skal alle sider og aktuell informasjon for museumsbesøkende på nett følge retningslinjene for Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)   

    En av våre ansatte har en Master i Early years and Childhood Education ved Leeds Beckett University. Tittelen på oppgaven er Can multimodal interventions make educational settings such as museums more accessible for children with autism spectrum disorder? I forbindelse med mastergraden skal man jobbe videre med å forbedre tilgjengelighet på museet for elever med behov for spesiell tilrettelegging. 
     
    Det er igangsatt arbeid med å tilrettelegg læringstilbud for voksenopplæring, bl.a. med fokus på flerspråklighet.