Skip to main content
2021

Organisasjon

Organisasjon

Besøkstall

Besøkstall

Museet har i 2021 hatt 105 929 besøkende. Det er en nedgang0,22 prosent fra 2020. Året fikk en spesiell start fordi museet siden 9. november 2020 og frem til 26.mai 2021 var pålagt av lokale myndigheter å holde stengt pga. smittevern. Museet gjenåpnet 28.mai 2021, men startet altså i praksis året med fem måneder uten publikum.  I 2021 registrerte vi 19 195 elever og lærere, noe som er 3 557 flere enn i 2020 og utgjør en oppgang22,5 prosent. 

I tillegg til besøkstallet på museet er det registrert 1 464 besøkende på eksterne arenaer. Dette er ekstern undervisning og kursSuper:bit og Talenthubber, eksterne vitenshow, samt besøkende på Lødingen Telegrafstasjon og Rundemanen radio i Bergen.

2 965 elever har i tillegg fått digital undervisning. Det er Kodekraft for 9. og 10. trinn, samt læringstilbudene Nordlys og magnetisme, Luft under vingene og Høydepunkter. 

utvikling i besøkstall

besokstall graf

Nøkkeltall for besøk

Besøk Totalt Voksne i % Barn & unge i % Hvorav
skoleelever
i %
2012 257 209 114 921 45 % 142 288 55 % 55 950 22 %
2013 248 914 115 100 46 % 133 814 54 % 49 460 20 %
2014 262 604 121 552 46 % 141 052 54 % 52 890 20 %
2015 247 607 112 999 46 % 134 608 54 % 48 577 20 %
2016 288 121 135 745 47 % 152 376 53 % 52 256 18 %
2017 254 921 120 433 47 % 134 488 53 % 47 466 19 %
2018 214 372 100 244 47 % 114 028 53 % 44 265 21 %
2019 239 320 114 054 48 % 125 266 52 % 44 806 19 %
2020 106 158 53 518 50 % 52 640 50 % 15 638 15 %
2021 105 929 51 855 49 % 54 074 51 % 19 195 18 %
Besøk Fysiske møter på eksterne arenaer Digital undervisning
2021 1 464 * 2 965 **

Forretningsdrift

Forretningsdrift

Inntekter fra billettsalg

Som følge av koronapandemien er besøket mer enn halvert i forhold til et normalår. Både 2020 og 2021 har blitt preget av pandemien med hensyn til besøket og inntekter fra billettsalg. Billettinntektene var 8,88 millioner i 2020 og 8,37 millioner i 2021. Inntekter fra billettsalg utgjør museets største kilde til egeninntjening. 

Tekno kafé

Tekno Kafé AS har siden 2007 drevet den 480 m² store museumskafeen som følger museets åpningstider. Innehaver er Anna Kokolis og Ioannis Moutafis. Leieinntektene fra kafeen utgjorde kr. 505.854

Arbeidsmiljø og HMS

Museets arbeidsmiljøutvalg har hatt fire møter i 2021. Sykefraværet i 2021 var på 6,0 prosent. Museet har et stort fokus på å redusere sykefraværet og museet forsøker å tilrettelegge bedre slik at langvarig sykefravær går ned. Museet har i 2021 fortsatt samarbeidet med bedriftshelsetjenesten Avonova AS. 

Museet under koronapandemien

Da året startet var museet allerede nedstengt på ubestemt tid grunnet lokale smittvernspålegg. Vaksineringen hadde ikke startet i Norge, og i tillegg kom det signaler om lavere koronakompensasjon fra Kulturdepartementet for 2021 enn for 2020. Vi la derfor et helt nødvendig og forsiktig lavt inntektsbudsjett, noe som viste seg å være et riktig valg. I hele fem måneder var museet stengt, og dørene åpnet først igjen den 28. mai. I stengningsperioden gjennomførte vi internt forefallende arbeid, men egeninntektene falt helt bort. Selv arbeidet med å skaffe samarbeidspartnere og sponsorer stoppet helt opp. Planen for 2021 var å åpne to store nye permanente utstillinger, men pandemien forsinket både leveranser og samarbeid med eksterne. Dette resulterte i flere måneders forsinkelser, og kun én av de planlagte utstillingsåpningene lot seg gjennomføre. Frem til juni var det heller ingen arrangementer for eksterne eller noen form for utleievirksomhet grunnet koronaen. 

Etter en forsiktig juni, ble juli en måned med godt besøk på grunn av de norske innlandsturistene. Etter sommeren har besøket ligget på 75-80% av et normalår. Dette, sammen med redusert koronastøtte har medført en anstrengt økonomi. Pandemien er ikke over og i Statsbudsjettet for 2022 er det ikke foreslått ekstra bevilgninger til museene på grunn av pandemien. Et lyspunkt er at museumsbutikken, som har vært åpen i noe større grad enn selve museet, har solgt bra, og det hjelper.   

Utleievirksomhet til arrangementer og selskaper

Fra juni og ut året ble det organisert til sammen 18 selskaper og arrangementer for både det offentlige og bedrifter. Flere av de som var her i 2021 er faste kunder og kom igjen for andre eller tredje gang. Noen var helt nye. 

Av til sammen 35 sendte tilbud, ble 20 gjennomført og fakturert.  

Arrangementer på oppdrag for eksterne bidrar til å styrke museets egeninntjening, og samtidig nå nye målgrupper. Mange av gjestene som deltar på utleiearrangementene deltar også på en omvisning, et opplegg, en pedagogisk aktivitet eller besøker museet på egen hånd. Ofte kommer dessuten deltakerne igjen på besøk som alminnelige museumsgjester med familie og venner. Arrangementsvirksomheten bidrar til å nå museets mål om formidling av kunnskap om utvikling og fremskritt i teknikk, håndverk, industri, kommunikasjonsteknologi og samferdsel m.m. 

Etter gjenåpningen ultimo mai, var henvendelsene mange fra folk som ønsket å gjennomføre seminarer, konferanser og møter i virkelighetens verden og ikke bare digitalt.  

Arbeid for å fremme likestilling og forhindre diskriminering

Bemanning 

I 2021 hadde museet 91 ansatte som utførte 64,2 årsverk. I løpet av året er det tilsatt syv medarbeidere i tre faste og fire midlertidige stillinger. Fem medarbeidere har sluttet ved museet. Museet hadde ved utgangen av året 76 fast ansatte. 55,3 prosent av de ansatte var kvinner og 44,7 prosent av de ansatte var menn.   

Likelønn 

Museet har i 2021 gjennomført en kartlegging av likelønn ved museet. Kartleggingen viser at det er lik lønn for likt arbeid ved museet. Lønnsnivå for de ulike stillingskategoriene er blant annet knyttet til ansiennitet og utdannelsesnivå. Det vil derfor forekomme noen forskjeller i lønnsnivå blant medarbeidere i samme stillingskategori som ikke er knyttet til kjønn. Likelønn sikres gjennom museets lønns- og ansiennitetssystem. Lønnsmessig innplassering av nyansatte er knyttet til stillingskategori, utdanning og yrkeserfaring. 

2021 Kjønnsbalanse Lønn
Kvinner Menn Total Kvinner (%) Menn (%)
Total i år 42 34 76 55 45
I fjor 40 38 78 51 49
Leder i år 0 1 1 0 100
I fjor 0 1 1 0 100
Mellomleder i år 6 6 12 50 50
I fjor 5 6 11 45 55
Konservator i år 7 5 12 55 45
I fjor 7 5 12 56 44
Pedagog i år 9 3 12 72 28
I fjor 6 3 9 67 33
Andre fagstillinger i år 6 7 13 52 48
I fjor 7 8 15 55 45
Administrative stillinger i år 3 0 3 100 0
I fjor 3 0 3 100 0
Drifts- og teknikerstillinger i år 0 8 8 0 100
I fjor 0 8 8 0 100
Veileder/resepsjon i år 10 4 14 80 20
I fjor 12 7 19 71 29
Museet har videre kartlagt status med hensyn til prosentvis fordeling av deltidsarbeid, sykefravær, permisjon og personalpolitiske tiltak basert på kjønn:
2021 Kvinner % Menn %
Deltid 59 41
Midlertidige stillinger 67 33
Sykefravær 47,9 52,1
Foreldrepermisjon 100 0
Personalpolitiske tiltak: Videreutdanning 77 23
Personalpolitiske tiltak: Lederutdanning 100 0
Personalpolitiske tiltak 44 56

Deltidsarbeid ved museet er hovedsakelig knyttet til at museet har 7-dagers drift og har ansatt flere yngre medarbeidere som kun jobber i helg og ferier. Disse medarbeiderne er ofte fulltidsstudenter ved siden av arbeidet ved museet. Museet har også en rekke tilkallingsvakter, som her er kategorisert under midlertidige stillinger. Tilkallingsvaktene arbeider ved sykefravær, ferieavvikling eller annet kortvarig behov for oppbemanning. Midlertidighet ved museet er i hovedsak knyttet til gjennomføring av prosjekter med ekstern finansiering for en avgrenset periode. Museet har hatt tre medarbeidere i foreldrepermisjon i 2021. 

Museets tiltak for større mangfold og mot diskriminering

Museet ønsker et større mangfold blant sine medarbeidere. Det er en ambisjon om å øke mangfoldet gjennom nyrekruttering, men det har hittil ofte vist seg utfordrende å få kvalifiserte søkere med annen etnisk bakgrunn eller nedsatt funksjonsevne. Alle stillingsutlysninger skal inneholde en mangfoldserklæring. Gjennom samarbeid med bydel Grorud har museet rekruttert tilkallingsvakter med etnisk minoritetsbakgrunn for å jobbe ved museet. 

Både med hensyn til forfremmelser og utviklingsmuligheter blant de ansatte vurderes dette uavhengig av kjønn, etnisitet og nedsatt funksjonsevne. Museets ledelse er kjønnsbalansert, og både i museets ledelse og styre er det ansatte med etnisk minoritetsbakgrunn. 

Museet har et stort fokus på kompetanseheving og videreutdanning av sine ansatte. I 2021 gjennomfører tre ansatte doktorgradsstudier og to ansatte gjennomfører mastergrader. Det er flere kvinner enn menn som gjennomfører videreutdanning, og to ansatte med etnisk minoritetsbakgrunn har gjennomført mastergradsstudier. 

Gjennom medarbeiderundersøkelser gjennomført ved museet i 2019 og 2021 er det avdekket tilfeller av mobbing og trakassering, spesielt kollegaer imellom. Museet, spesielt gjennom arbeid i AMU, har diskutert mulige tiltak for å redusere forekomsten av mobbing og trakassering. Museets ansatte er oppfordret til å benytte varslingsrutiner dersom de opplever eller observerer mobbing og trakassering. Det er arbeidet med bevisstgjøring av ansatte og ledere og med tydeliggjøring av ansvar. Det har forekommet tilfeller av mobbing/trakassering fra publikum mot museets ansatte basert på deres etniske bakgrunn og kjønn. I slike tilfeller bortvises disse fra museet. 

BÆREKRAFT

Miljøfyrtårn

Teknisk museum anerkjenner at vår virksomhet har implikasjoner på ytre miljø og klimaendringer, gjennom egen aktivitet samt indirekte via våre besøkende og samarbeidspartnere og leverandører. Derfor tar museet et ansvar for ytre miljø og klima som skal være forpliktende for museets virksomhet og integreres i den daglige driften. 

Teknisk museum ble 26. mai 2021 sertifisert som Miljøfyrtårn. Arbeidet med sertifisering ble innledet våren 2020, men ble kraftig forsinket grunnet pandemien. Det ble utarbeidet en miljørapport for 2020 som ga status på en rekke områder i museumsdriften, som energibruk, avfallshåndtering, reisevirksomhet med mer. Det er i tillegg utarbeidet en handlingsplan med miljøtiltak som det skal jobbes med i kommende år. Museet vil særlig ha fokus på tiltak som kan redusere energiforbruket og som øker kildesorteringsgraden for avfall. Museet skal også fokusere på miljøaspekter ved innkjøp av varer og tjenester fra underleverandører.  

2021

Kommunikasjon og marked

Kommunikasjon og marked

Arbeidet med samfunnskontakt, sponsorater, PR og markedskommunikasjon skal bidra til at Teknisk museum strekker seg mot visjonen om å bli det mest engasjerende, kunnskapsgivende og morsomste museet i Norge. 

Målet er å ivareta og videreutvikle den viktigste verdidriveren, museets omdømme for å ønske enda flere besøkende velkommen og finne nye spennende samarbeidspartnere. Dette skjer primært gjennom å gjøre museet, utstillingene og aktivitetene kjent i befolkningen generelt og overfor spesifikke målgrupper. 

Kommunikasjonen skjer hovedsakelig på fem arenaer; eget nettsted, sosiale medier, betalt markedskommunikasjon, redaksjonell omtale i mediene og mot publikum på museet. Kommunikasjons- og markedsfunksjonen strekker seg etter god synergi mellom de ulike kommunikasjonsflatene i en kostnadseffektiv mediemiks. 

I 2021 lå hovedfokus på: 

  • God kommunikasjon om smitteverntiltak mot museets besøkende 
  • Markedsføring og pressearbeid knyttet utstillingen Liv og død 
  • Markedsføring og pressearbeid knyttet helge- og ferieprogram 
  • Kommunikasjons- og sponsarbeid for IKT- utstillingen I/O som åpner 7. april, 2022 
  • Tre unge jenter som holder rundt hverandre.

    tekniskmuseum.no

    Tekniskmuseum.no er museets mest omfattende kommunikasjonskanal. Med denne har museet en brukervennlig plattform med rom for alt av museets virksomheter. I 2021 ble det registrert 427.064 nettreff, en oppgang på 11,8% fra 2020 da vi hadde mye stengt, men fortsatt 9,9% bak 2019.  

    Digitale opplevelser  

    Museet videreførte arbeidet med digitale sendinger, og folk kunne oppleve omvisninger, aktiviteter, foredrag, utstillingsåpninger, fagsamtaler og konferanser hjemme i sin egen stue også i 2021.  

    Opplevelsessiden på nett ble oppdatert: tekniskmuseum.no/digitaleopplevelser 

    • Dette ga oss god erfaring og kunnskap som vi har tatt med oss videre i formidlingen og i publikumsbyggende aktiviteter. Da museet ble stengt på nytt, fortsatte vi det digitale arbeidet med fornyet styrke og mer kunnskap.  Folk kunne se filmer med vitenskapelige stunts, strømmede foredrag og digitale arrangement. Museets egen Facebook-kanal hadde en total rekkevidde på 1 282 097 personer, og hele 9 900 personer har likt, kommentert eller delt en av våre videosendinger. 

    Nettsidene ble også utvidet med enda flere leservennlige artikler på tekniskmuseum.no/se/les-om-det-vi-gjor. 

    Nettsidene er endret i takt med de nye behovene og rollen nettsidene kan og bør ha i samfunnet både innenfor og utenfor museets dører – uavhengig av om de er åpne eller stengte for det fysiske publikum. På den måten kan Teknisk museum også bedre ivareta det nasjonale ansvaret for sine kjerneområder. 

    Universell utforming 

    Utover digital innholdsproduksjon er det også arbeidet med å gjøre nettsidene universelt utformet. Vi ønsker med det alle velkommen inn til vårt digitale museum, uansett fysiske begrensninger.   

    Vi ser spent frem til et mulighetenes år i 2022 for museets digitale liv; med nye perspektiver og digital tilgjengelighet for både gammelt og nytt publikum. Velkommen! 
     
    Tilbakemeldinger tas imot med takk på e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

  • Abid Raja og Museumsdirektør Frode Meinich holder en trykksak imellom seg.

    Museet i media

    I løpet av året ble museet omtalt i riks- og lokale medier, med henholdsvis 140 ganger i digitale medier og 119 ganger i trykte medier. 

    De mest omtalte sakene var museumsmeldingen som ble presentert av kulturminister Raja på Teknisk museum. Vi fikk også flere presseoppslag på åpningen av Liv og død, og på flere av våre arrangementer. Museet har en stor samling etter Carl Størmer, og han ble i løpet av året definert i media som Norges aller første paparazzo.

    Foto: Kathrine Daniloff

  • Liten Dachs-hund står oppå en trekasse med pinner

    Sosiale medier

    Museet har siden 2009 satset på omfattende formidling av aktuelle arrangementer og utstillinger i sosiale medier. I 2021 ble det publisert 389 poster på Facebook mot fjorårets 420. Rekkevidden var 4 296 332 unike brukere, mot fjorårets 4 119 075. Vi fikk 15 746 reaksjoner mot fjorårets
    14 979. Med corona-pandemien ble Facebook en enda viktigere kanal for museet også i 2021. Ved slutten av året hadde museet 45 363 følgere. I løpet av året fikk siden 1 723 nye likerklikk. Teknisk museum nevnes 1 097 ganger av andre på sosiale medier. 
     

    Museet er også på Twitter og Instagram, med henholdsvis 3,185 og 5007 følgere. Instagram hadde en rekkevidde på 44 673 personer. På YouTube ble det gjort 61 900 avspillinger der over 4 000 timer med innhold har blitt sett.

    Foto: Thomas Fjørtoft

  • En softis med rar farge.

    Markedskommunikasjon

    Museet markedsfører seg gjennom annonser og reklamemateriell for utstillinger og arrangementer på nett, sosiale medier, i aviser, magasiner, tidsskrifter og gjennom nyhetsbrev. Museet markedsføres blant annet gjennom den faste annonsen under Museene i Oslo, som kommer hver uke i papir- og nettutgavene til Aftenposten. Museet er partnere i Visit Oslo og deltar i deres publikasjoner: OsloPass, OsloKartet, What’s On og OsloGuiden. I tillegg til dette deltar vi på utvalgte messer og konferanser for å promotere museets tilbud for det allmenne publikum og for skoler.  

    Det ble gjennomført markedskampanjer for utstillingene Liv og død, Gerhard Munthe – eventyrlige interiører, Sand i maskineriet, Klima 2+ og for museets aktivitets- og ferieprogram. I utvalgte perioder markedsføres også skolebesøk. Hovedtyngden på markedskommunikasjonen i år har ligget på nye utstillinger og aktiviteter i helger og ferier, og en mindre del har vært benyttet til kommunikasjon av utstillingsåpning for verdens råeste IKT-utstilling I/O, i 2022.  Via museets digitale annonsering på Facebook og Instagram er annonsene våre viste på skjerm (eksponeringer) hele 2 484 941 og sett av 537 631 personer (rekkevidde).  

  • Ruller med stoff og to klesplagg laget av samme stoffet hengt opp på mannekeng.

    Nyttige lenker

Kommunikasjon og marked

Bygg og sikkerhet

Museets bygningsmasse består av museumsbygget på Kjelsås, et magasinbygg i Gjerdrum kommune og et magasin i Fet kommune, på til sammen 29 792 kvadratmeter, samt de fredede bygningene til Bergen Radio, Rundemanen i Bergen. Museet eier alle bygningene. 

Bygget på Kjelsås er klassifisert som særskilt brannobjekt, som stiller strenge krav til brannorganisasjon, bruk av lokalene og internkontroll. Museumsbygningen er direkte koblet med brann- og tyverialarm til Oslo brann- og redningsetat og vaktselskapet Nokas AS. Fjernmagasinene på Gjerdrum og i Fet er direkte koblet med brann- og tyverialarm til Nedre Romerike brann- og redningsvesen og vaktselskapet Nokas AS. 

Museet har som et sikringstiltak innledet arbeidet med installasjon av nytt automatisk gasslukkeranlegg i et av gjenstandsmagasinene på Kjelsås. Tiltaket er delvis finansiert med sikringsmidler fra Kulturrådet og fullføres tidlig i 2022. 

I 2021 er det installert nytt inertanlegg i kjølt foto og gjenstandsmagasin på Kjelsås. Anlegget er delvis finansiert med midler fra Stiftelsen UNI. 

Det er installert ny gangbro mellom utstillingene og verkstedet i 2021. Gangbroen letter transportveier og effektiviserer arbeidet i utstillingene. 

Det er etablert nytt sprinkleranlegg til museumsbygget på Kjelsås. 

Museet har i 2021 inngått avtale med Enerbrain/SmartWatt om energieffektivisering av ventilasjonsanleggene. Målet med tiltaket er redusert energiforbruk. 

Som et sikringstiltak på Gjerdrum er vestveggen brannsikret med Leca-mur og det etablert ny brannport i veggen. 

Museet har i 2021 fortsatt arbeidet med å få etablert vann- og sanitæranlegg ved den gamle kystradioen Bergen Radio Rundemanen på Fløyfjellet i Bergen. Tiltaket fullføres i 2022.