Skip to main content

Organisasjon

Organisasjon

Foto: Lars Opstad

Besøkstall

I 2024 hadde Teknisk museum 232 403 fysiske besøk, noe som var tilnærmet likt 2023. Museet er svært væravhengig, og spesielt regnvær på sommeren kan gi store svingninger i besøkstallene. Likevel er vi svært fornøyde med å ha opprettholdt et jevnt besøkstall, og spesielt gledelig er det at vi har hatt en økning i antall skolebesøk. Hele 50 187 elever besøkte museet i løpet av året, noe som er en viktig del av museets samfunnsoppdrag.

I tillegg til de fysiske besøkene på museet, hadde vi 14 664 besøk i forbindelse med eksterne arrangementer som Verdens Kuleste Dag, Vitenshow og bobleshow, talentsenter filialer og lærerkurs

Nøkkeltall for besøk 

Besøk Totalt Voksne  i% Barn & unge i% Hvorav skolebesøk i%
2013 248 914 115 100 46 % 133 814 54 % 49 460 20 %
2014 262 604 121 552 46 % 141 052 54 % 52 890 20 %
2015 247 607 112 999 46 % 134 608 54 % 48 577 20 %
2016 288 121 135 745 47 % 152 376 53 % 52 256 18 %
2017 254 921 120 433 47 % 134 488 53 % 47 466 19 %
2018 214 372 100 244 47 % 114 028 53 % 44 265 21 %
2019 252 984 120 033 47 % 132 951 53 % 45 882 18 %
2020 108 373 53 948 50 % 54 425 50 % 15 638 14 %
2021 107 443 52 444 49 % 54 999 51 % 19 195 18 %
2022 235 157 109 943 47 % 125 214 53 % 47 410 20 %
2023 236 856 105 015 44 % 131 841 56 % 46 835 20 %
2024 232 403 107 439 46 % 124 964 54 % 50 187 22 %
Besøk Totalbesøk Hvorav fysiske møter på eksterne arenaer
2024 232 403 14 664*

* Oslo skaperfestival, Verdens Kuleste Dag, vitenshow og såpebobleshow, talentsenter filialer og lærerkurs

Forretningsdrift

Forretningsdrift

Besøkstallene og inntektene jevner seg ut, men likevel streber museet etter å nå tilsvarende besøkstall fra før pandemien. Været, dyrtid og økt konkurranse gjør det vanskelig å anslå med nøyaktighet hva som skal til for å nå tallene vi ønsker, men museet forblir optimistiske til at hverdagen og økonomien stabiliserer seg. Det ble satt et forsiktig budsjett for 2024 som tok høyde for noe stigende utgifter samt høye strømpriser og det har vist seg å gå som forventet.

Inntekter fra billettsalg

Antall besøkende og herav billettinntekter utgjør museets største kilde til egeninntjening. Billettinntektene for 2024 ble kr 17 000 554.

Butikk og resepsjon

Museumsbutikkens profil og vareutvalg er knyttet til konseptet Lekende Læring og har et bredt utvalg av leker, spill, byggesett og bøker for barn og voksne. Museumsbutikken omsatte i 2024 for kr 5 054 318.Vi merker dyrtid også i museumsbutikken og har derfor økt innsatsen på kommunikasjon og markedsføring rettet mot butikken.

Fra Tekno kafé til Åpent bakeri

Tekno Kafé AS har siden 2007 drevet den 480 m² store museumskafeen, men i 2024 var det slutt. Tekno Kafé hadde sin siste driftsdag 2. desember 2024. Leieinntektene fra kafeen utgjorde i 2024 kr 748 964. Det ble skrevet ny leiekontrakt med Åpent Bakeri som løper fra og med 2. desember 2024 til 15. februar 2030. Frem til åpning av ny kafe ble det rigget til en popup-kafe i museets foajé som driftes av Åpent Bakeri. Det har fungert godt, men vi ser frem til en fullverdig kafe som skal stå klar februar 2025.

Et middagsdekket bord med blomster
Foto: Cathrine Heiberg

Utleievirksomhet til arrangementer og selskaper

I 2024 ble det arrangert en stor konferanse, fagdager, Kick-offs, selskaper og mange mindre møter i museets lokaler for både offentlig sektor og privat næringsliv. Museet brukes også som arena for mange av våre sponsorer og samarbeidspartnere. Flere av våre utleiekunder velger museets formidlingsaktiviteter som Høydepunktsomvisninger som flettes inn i eget program.

Hovedfokus i 2024 har, i tillegg til å få inn nye kunder, vært å effektivisere og forbedre gjennomføringen av utleiearrangement på museet og innføre møtepakker og festpakker som gjør det enklere å gi tilbud. Samt å bygge opp en oppdatert bedriftsbase med nyhetsbrevmottakere som får nyheter og tilbud gjennom året. Arrangementsvirksomhet bidrar positivt til å nå museets økonomiske mål og målsetting om kunnskapsformidling innen teknologi, industri, medisin og naturvitenskap. I 2024 omsatte utleievirksomheten for ca. kr 1 400 000 kr.

Arbeidsmiljø og HMS

  • Museets arbeidsmiljøutvalg har hatt fire møter i 2024.
  • Mens museet alltid har som mål å redusere sykefraværet, har vi sett oppsving i sykefraværet i 2024. Beregnet totalt i år er 5,6%, mot 3,4% i 2023. Mens disse tallene ikke tilsvarer det nasjonale gjennomsnittet på 7,25, møter ikke dette museets mål om å være under 4%. Sammen med bedriftshelsetjenesten og arbeidsmiljøutvalget er det en pågående undersøkelser og diskusjoner rundt årsaken til økningen. Museumsledelsen tar dette alvor og følger opp dette med mål om å forbedre de eksisterende tallene samt innføre bærekraftige forebyggende tiltak på langsikt.
  • Museet skal i løpet av våren 2025 gjennomføre en ny medarbeiderundersøkelse. Som en del av museets rutiner skal det gjennomføres medarbeiderundersøkelse hvert 2. år, og det anses som en sentral del av virksomheten å ta ansattes tilbakemeldinger på alvor.
  • I 2024 har det blitt utarbeidet en gruppe på tvers av avdelinger, med formål å skape gode retningslinjer for det økende behovet for- og bruken av KI (Kunstig intelligens).
  • Arbeidet med å utarbeide klarere retningslinjer for bruk av samhandlingsverktøy på museet for ansatte er også i gang, og museet satser på å kunne iverksette nye rutiner for dette i 2025. Det har blitt uttrykt uklarhet i hvilke digitale verktøy som er prioritert, og hvordan disse kan optimaliseres i arbeidshverdagen. I 2024 ble det utført en kartlegging over alle digitale verktøy brukt på museet, og ut ifra dette har det blitt gjort en vurdering av hvordan vi kan gå fremover for å gjøre samarbeidet enklere. Både i egen avdeling og på tvers av avdelinger. 

Arbeid for å fremme likestilling og forhindre diskriminering

I 2024 hadde museet 107 ansatte som utførte 71,5 årsverk. I løpet av året er det tilsatt 6 medarbeidere i to faste og fire midlertidige stillinger. Tre medarbeidere har sluttet ved museet. Museet hadde ved utgangen av året 79 fast ansatte. 57 prosent av de ansatte var kvinner og 43 prosent av de ansatte var menn.  

Museet har kartlagt status med hensyn til deltidsarbeid, sykefravær, permisjon og personalpolitiske tiltak basert på kjønn: 

2024

Kvinner 

Menn

Ansatte

61

46

Deltid 

 24

14

Midlertidige stillinger 

17

8

Sykefravær 

6,8 prosent

5,1 prosent

Foreldrepermisjon 

3

 3

Personalpolitiske tiltak: 
Videreutdanning 

 
1

 
1

Personalpolitiske tiltak: 
Seniortiltak 



Deltidsarbeid ved museet er hovedsakelig knyttet til at museet har 7-dagers drift og har ansatt flere yngre medarbeidere som kun jobber i helg og ferier. Disse medarbeiderne er ofte fulltidsstudenter ved siden av arbeidet ved museet. Museet har også en rekke tilkallingsvakter, som her er kategorisert under midlertidige stillinger. Tilkallingsvaktene arbeider ved sykefravær, ferieavvikling eller annet kortvarig behov for oppbemanning. Øvrig midlertidighet er i hovedsak knyttet til gjennomføring av prosjekter med ekstern finansiering for en avgrenset periode samt vikariater. Museet har hatt seks medarbeidere i foreldrepermisjon i 2024. 

 

Museets tiltak for større mangfold og mot diskriminering

Mens museets ledelse og styret er jevnt kjønnsfordelt og etnisk mangfoldig, ønskes det stadig større mangold blant museets medarbeidere. Det er ambisjon om å øke mangfoldet gjennom nyrekruttering, men det har hittil vist seg å være utfordrende å få kvalifiserte søkere med annen etnisk bakgrunn eller nedsatt funksjonsevne. Alle stillingsutlysninger inneholder en mangfoldserklæring.

Med hensyn til forfremmelse og utviklingsmuligheter blant ansatte vurderes dette uavhengig av kjønn, etnisitet og nedsatt funksjonsevne.

Medarbeiderundersøkelsen fra 2023 avdekket tilfeller av mobbing og trakassering på jobb, spesielt da kollegaer imellom. Museet har i samarbeid med AMU (arbeidsmiljøutvalget), har diskutert mulige tiltak for å redusere forekomsten for mobbing og trakassering. Museets ansatte er oppfordret til å bruke varslingsrutiner dersom de opplever eller observerer mobbing og trakassering. Ansatte og ledere blir oppfordret til å tydeliggjøre ansvaret for et godt arbeidsmiljø til sine kollegaer. Det har tilfeller av mobbing og trakassering fra publikum mot museets ansatte. I slike tilfeller skal publikum bortvises fra museet. Museets ansatte i førstelinje har også fått kurs i hvordan håndtere trusler og vold i møte med publikum, for å gi dem tryggheten i hverdagen til å håndtere dette der det måtte forekomme.

BÆREKRAFT

Miljøfyrtårn

Museet er glad for å kunngjøre at vi ble resertifisert i 2024, med 0 avvik. Etter svært gode tilbakemeldinger fra Miljøfyrtårn, vi setter stadig nye mål for å forbedre oss der vi kan både hos ansatte og for våre besøkende.

Museet har gjennomført flere offentlige anskaffelser knyttet til rammeavtaler, utstillingsprosjekter og ENØK-tiltak i 2024. Våre leverandørers miljøarbeid er sentralt i utvelgelsen, og det bes om å redegjøre for bærekraftige tiltak i alt fra transport til avhending. For å bli vurdert som en aktuell samarbeidspartner, må leverandøren innfri miljøkrav og redegjøre for aktsomhetsvurderinger for samtlige miljøfaktorer ikt. Åpenhetsloven.

Alle ansatte er forpliktet til å ha et bevisst forhold til retningslinjer iht. museets miljøpolicy i sitt arbeid. Nye samarbeidsforhold må inkludere en egen miljøerklæring og nye leverandører skal kunne tilby miljømerkede varer og tjenester.

I løpet av 2024 har museet gjennomført ENØK-tiltak i form av utskiftning av VVS-anlegg som på langsikt er en langt mer miljøvennlig kilde til fyring på museet. Målet er å fortsette og redusere energiforbruket, samt modernisere bygget på en bærekraftig måte.

Etter gode tilbakemeldinger fra Miljøfyrtårn, ønsker vi å fortsette å være en plattform for å undersøke, diskutere og dele sentrale problemstillinger rundt energi, forbruk og miljø. Som en del av formidlingen vår ønsker vi å kunne invitere alle interessenter til å ta del i en bredere diskurs som omhandler miljø som tema. Museet anser dette som en del av sitt samfunnsoppdrag.

  • REDUCE, et tverrfaglig samarbeid mellom forskere som skal se på plast i et systemperspektiv og undersøke hvordan vi kan redusere forbruket av plastprodukter i hverdagslivet.
  • Bærekraftige energinarrativer, et samarbeidsprosjekt mellom museer, som undersøker hvordan museenes historiske og nåtidige mandat kan brukes kritisk til å utvikle nye historier om energi og industri. Målet er å øke forståelsen av hvordan energi og industri er blitt organisert, formidlet og gjort til allmennkunnskap gjennom museenes fortellinger. 8 vitenskapelige artikler har blitt utarbeidet og skal i løpet av 2025 samle og utgi disse artiklene i en bok.

miljøfyrtårn årsrapport foto JillBottolfsenKildesortering er viktig i alle ledd! Foto: Jill Bottolfsen

Bygg og sikkerhet

Museets bygningsmasse består av museumsbygget på Kjelsås, et magasinbygg i Gjerdrum kommune og et magasin i Fet kommune, på til sammen 29 792 m2, samt to fredede bygninger knyttet Bergen Radio sendestasjon på Rundemanen. Museet eier alle bygningene. 

Bygget på Kjelsås er klassifisert som særskilt brannobjekt, som stiller strenge krav til brannorganisasjon, bruk av lokalene og internkontroll. Museumsbygningen er direkte koblet med brann- og tyverialarm til Oslo brann- og redningsetat og vaktselskapet Avarn Securituy AS. Det er utarbeidet en ny utbredt beredskapsplan i samspill med Melfald Communications som en del av sikringsplanen 2023 – 2027.

  • Fjernmagasinene på Gjerdrum og i Fet er direkte koblet med brann- og tyverialarm til Nedre Romerike brann og redningsvesen og vaktselskapet Avarn Security AS. 
  • Museet har ferdigstilt utskiftningen av tre eldre ventilasjonsaggregat, og installering av luft/væske varmepumpeløsning som fyringskilden til museet. Dette tiltaket er langt mer energieffektivt og miljøbesparende, og håper å se energibesparelse allerede på nyåret 2025.
  • Museet har kjørt en anbudskonkurranse på rammeavtale for rørleggertjenester som trer i kraft 01.01.2025. .
  • Museet har kjørt en anbudskonkurranse for mobiltelefoni, med ikrafttredelsesdato 04. november 2024.
  • I 2025 planlegger vi anbudskonkurranse på rammeavtale for renholdstjenester. 
  • Museet har kjørt en anbudskonkurranse på rammeavtale for elektrikertjenester som trådte i kraft 01.01.2024. 

Disse investeringene er kjærkomne tiltak som i tillegg til å være kraftig energibesparende, kan underlette utgiftene på langsikt, uavhengig av høye strømkostnader.


Kommunikasjon og marked

Kommunikasjon og marked

Målet i kommunikasjons- og markedsarbeidet er å ivareta og videreutvikle den viktigste verdidriveren, museets omdømme. Målet er å få enda flere besøkende og å finne nye spennende samarbeidspartnere. Dette skjer primært gjennom å gjøre museet, utstillingene og aktivitetene kjent i befolkningen generelt og overfor spesifikke målgrupper. Kommunikasjonen skjer hovedsakelig på seks arenaer; eget nettsted, sosiale medier, betalt markedskommunikasjon, redaksjonell omtale i mediene og mot publikum- på museet og på våre eksterne aktiviteter.

Sommeren 2024 tok vi igjen museets Promo-El-varesykkel ned til sentrum. Den var påført eget brand, et skjelett i varekassa og to ansatte med små triks i ermet. De hadde også en egen stand en uke i juli hos Visit Oslo.

Hvert år gjennomfører vi forskjellige typer publikumsundersøkelser. I 2024 gjennomførte vi for kafeen, den nye utstillingen ENERGI i klimakrisens tid og den faste generelle undersøkelsen. Innsikten viser blant annet at:

  • 68% har besøkt museet flere enn 2 ganger tidligere
  • 84% synes museumsopplevelsen var verdt pengene
  • 80% av kafébesøkende synes måltidet var verdt pengene
  • 94% ønsker å besøke museet igjen

Full fart med promoteamet rundt i Oslo. Foto: Jill Bottolfsen


tekniskmuseum.no

I 2024 har fokuset vært å gjøre museet mer synlig digitalt gjennom søkemotoroptimalisering og produksjon av nytt og relevant innhold. I tillegg har vi jobbet med navigasjon og eksisterende innhold for å forbedre brukeropplevelsen.

En gjennomgang av nettsiden sommeren 2024 viste at vi imøtekommer de fleste krav om tilgjengelighet, med unntak av synstolkning på videoer. Vi vil fortsette å jobbe kontinuerlig med universell utforming av nettsiden slik at så mange som mulig kan få glede av museets aktiviteter og utstillinger.

I løpet av året har vi hatt i underkant av 500,000 besøk på nettsiden. Besøkende bruker i snitt noe mer tid på siden og navigerer seg gjennom flere sider. Ubetalt søk (Google) utgjør rundt 46% av besøkende. 25% av brukere lander direkte på nettsiden, mens annonser på sosiale medier utgjør 8% av trafikken.

I motsetning til de tre største trafikkildene, har trafikk fra søkeannonser (Google) hatt en nedgang. Dette er fordi vi har valgt å ikke annonsere på eget merkenavn, men heller prioritere høy rangering på organisk søk og å bruke budsjettet på generelle søkeord og i andre kanaler.

En langsiktig nettstrategi for 2025-2030 ble vedtatt i november. Bred fagkompetanse og unike samlinger gjør at vi fremdeles har mye potensiale for å bli mer synlig på nett, og slik trekke flere besøkende til museet.

Nettbesøk / Tall / Kommentar

 

Antall besøk på nettsiden 2024

Antall besøk på nettsiden 2023

Januar-Mars (Q1)

264 212

104 713

April-Juni (Q2)

368 909

89 722

Juli-Sep (Q3)

540 197

127 261

Oktober-Desember (Q4)

591 748

92 521

Totale unike besøk

1 765 066

414 217

Den største trafikkilden til nettsiden er søkemotorer: 39.3% av besøkende kommer fra organiske treff og 6.50% fra betalte annonser (Google). Direkte trafikk utgjør 25.04% av trafikken. Totalt utgjør søkemotorer 45.82% av all trafikk til nettsiden.

NettsidenSceenshot av nettsiden til Teknisk museum

Bildet: Leder for Oslo vitensenter Safina de Klerk med utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden i et intervju med Tv2 Nyhetskanalen. Foto: Jill Bottolfsen

Museet i media

Teknisk museum ble omtalt i til sammen 213 redaksjonelle saker i 2024, mot 244 oppslag i 2023. Blant temaene som har fått medieoppmerksomhet er våre to nye utstillinger, ENERGI i klimakrisens tid og Modeller og miniatyrer, samt fortellingene om kvinnene som jobbet med teknologi, telegrafi, telefoni og industri. Lokalpressen har skrevet om installasjonen av smartladere på museets parkeringsplass, Bydel Nordre Akers forslag om å kutte samarbeidsavtalen som gir 6500 barn gratis inngang til museet, og vårt nye kafésamarbeid med Åpent Bakeri.

Museet ble nevnt med foredrag om Anki Katti Møller og åpningen av gratis Forskningstorget. Vi ble også omtalt på TV i forbindelse med Girl Tech Fest, og serien Spør en minister, der skolebarn fikk møte Energiministeren, fikk oppmerksomhet mot slutten av året.

Oslo vitensenter ble omtalt i 11 saker, blant annet på direkten på TV2 Nyhetskanalen med byråden for utdanning om evnerike skoleelever. Teknisk museum fikk også besøk fra NRK-serien Forbannelsen – Uhkádus, som vises i 2025.

Sosiale medier

Sosiale medier fortsetter å være en av museets viktigste kanaler for formidling av arrangementer, utstillinger og aktuelle temaer. Gjennom disse plattformene når vi et bredere publikum enn de som besøker museet fysisk.

I 2024 har museet styrket sin aktivitet på Instagram og Facebook. Et av høydepunktene har vært en betydelig vekst i antall følgere i en konkurransepreget tid. Fokus på å generere klikk til nettsiden har resultert i en stor trafikkøkning. Det har vært særlig fokus på produksjon av korte videoer (stories, reels) og innlegg. Dette har bidratt til stabil aktivitet for nøkkelkanalene Facebook og Instagram, med økt engasjement (likes, kommentarer, delinger, reels og visninger) og klikk på nettsiden.

Resultater i 2024 / Kommentar - Kilde: Meta resultatrapport fra 2024

 Stories Some Arsrapport24

 

Facebook

Instagram

 

2024

Endring 

 

2024

Endring 

Følgere

47 588

-0,4%

6 298

+8,59%

Engasjement

17 100

+23%

3 400

+100%

Rekkevidde

942 700

+33,2%

73 500

+59,9%

Visninger

1 100 000

n/a

212 600

n/a

Klikk til nettside

44 600

+2,1%

2 100

+422,6%

Markedskommunikasjon

Med kommunikasjon og markedsføring hegner vi om og forbedrer museets virkelige verdi; omdømmet. Vi trekker nye besøkende til museet og forvalter det verdifulle gjenbesøket. I en besøksundersøkelse* gjennomført av museet i 2024 svarer hele 94% av de spurte at de gjerne vil besøke museet igjen.

Med synlighet og relasjonsbygging hos store norske bedrifter og i ulike bransjenettverk knytter vi stadig til oss nye faglige og økonomiske samarbeidspartnere.

Museets markedsfører seg først og fremst på følgende flater: eget nettsted, betalt markedskommunikasjon, sosiale medier, via vår partner Visit Oslo, redaksjonell omtale i mediene og mot publikum inne på museet og på våre eksterne arenaer og møteplasser der vi er ute og møter mennesker i alle aldre. Hovedfokus har vært utstillingene Energi, Modeller og miniatyrer og vårt helge- og ferieprogram.

Sommeren 2024, gjentok vi suksessen fra i fjor med stand hos Visit Oslo, bysykling og promotering av museet med El-varesykkel, der vi delte informasjon om museet og våre sommeraktiviteter.

Museet gjennomfører hvert år flere besøksundersøkelser for å dypdykke i forbrukeratferd, interesse og smak når det gjelder våre utstillinger, butikken, formidlingsopplegg, våre utleielokaler og kafeens tilbud og kvalitet osv. På tross av dyrtid og folks litt strammere familieøkonomi kan vi glede oss over at 84% av de spurte i den samme besøksundersøkelsen* synes museumsopplevelsen var verdt pengene. Dette er det samme resultatet som året før.

* Besøksundersøkelse 2024, med 200 respondenter. Gjennomført i perioden februar til november.

covers sommerFra vår sommerkampanje 2024.

Kommunikasjon og marked