Oslo vitensenter
Foto: Gorm Gaare
Oslo vitensenter på Teknisk museum er et populærvitenskapelig opplevelses- og læringssenter for teknologi, naturvitenskap og matematikk. Vitensenteret er en arena der de besøkende kan erfare, lære eller fornye sin kunnskap på egne premisser. Oslo vitensenter er landets eldste vitensenter, etablert i 1986. Det er nå 13 regionale vitensentre i Norge med til sammen over 1 million besøkende årlig.
Skaperverkstedene Teknolab og Teknoteket
Skaperverkstedene våre, Teknolab og Teknoteket, spiller en viktig rolle i museets tilbud til både skoleelever og fritidsbesøkende. Skaperverkstedene lar oss tilby praktisk og engasjerende undervisning og aktiviteter. Disse verkstedene gir publikum muligheten til å lære gjennom praktisk erfaring og kreativ utforskning.
Praktisk læring: I skaperverkstedene får skoleelever og fritidspublikum hands-on erfaring med teknologi og realfag. De lærer å programmere, jobbe med elektronikk og bruke digital fabrikasjon som 3D-printing. Dette gjør at de kan se direkte hvordan teorien de lærer i klasserommet kan anvendes i praksis.
Engasjement og skaperglede: Ved å delta i aktiviteter som lodding, tegning og 3D-printing vekkes et større engasjement og motivasjon for realfag, ingeniørfag og teknologi. Ved å erfare og skape noe eget opplever man mestring og tenning av realfagsgnisten.
Tverrfaglighet: Skaperverkstedene kombinerer realfag, programmering og kreativitet på en unik måte. Dette gir en helhetlig læringsopplevelse der elever og fritidsbesøkende kan se sammenhenger mellom ulike fagområder.
Tilgjengelighet: Skaperverkstedene er åpne for skoleklasser i ukedagene og for alle besøkende i helger og ferier. Dette gjør at flere får muligheten til å delta og lære på en praktisk og engasjerende måte.
TALENTSENTER I REALFAG
Etableringen av Talentsenter i realfag er en oppfølging av realfagstrategien Tett på realfag, som ble lagt frem av Kunnskapsdepartementet høsten 2015. Talentsenter i realfag er et tilpasset opplæringstilbud for elever med stort læringspotensial. Våren 2019 ble talentsenterprogrammet etablert som et permanent opplæringstilbud underlagt opplæringsloven, på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Talentsenteret er et tilbud til elever på 7. til 10. trinn i grunnskolen, samt elever som går de to første årene i videregående opplæring.
Talentsenter i realfag tar utgangspunkt i teoretiske realfag som matematikk, kjemi, fysikk og biologi, og integrerer de med teknologiutvikling, prototyping og praktisk bruk av teori. Plikten i opplæringsloven til å tilpasse opplæringen gjelder også for elever som trenger ekstra faglige utfordringer, som er spesielt ivrige etter å lære, og som fort kjeder seg fordi de raskt mestrer de oppgavene de får. Talentsenter i realfag ved Oslo vitensenter har i 2024 hatt 384 elever fra fire forskjellige fylker fordelt på 8 filialer.
Gjennom samarbeidet med Sparebankstiftelsen DnB har det blitt opprettet tre filialer på tre forskjellige videregående skoler i Oslo. Elever fra nærliggende ungdomsskoler deltar på disse filialene. Gjennom samarbeidet med Ferd AS har vi i 2024 hatt to filialer i østlandsregionen, en i Larvik og en i Lillestrøm. Vi har gjennom samarbeidet med Ferd Sosiale Entreprenører og deres Oslo-satsing også driftet to filialer i Oslo, en ved Bjerke VGS og en ved Bjørnholt VGS. Gjennom samarbeidet med Oslo kommune, Lillestrøm kommune, Ferd og Sparebankstiftelsen har vi kurset over 1000 lærere i hvordan man kan identifisere elever med stort læringspotensial og tilpasse opplæringen for hele bredden i et klasserom gjennom fellesskapende didaktikk.
SKAPERSKOLEN – DER SKAPERKULTUREN MØTER SKOLEKULTUREN
Skaperskolen er et konsept der skaperkulturen møter skolekulturen. Skaperskoleprosjektet er et samarbeid mellom Naturfagsenteret og vitensentrene som handler om å integrere praktisk og kreativ læring i skolehverdagen, slik at elever får muligheten til å utforske teknologi og realfag på en engasjerende måte.
Sentrale mål for Skaperskolen er at elevene skal oppleve mening og mestring. Elevene lærer gjennom lekende og praktiske aktiviteter. Skaperskolens verdigrunnlag og metodikk bidrar til en mer variert, motiverende og engasjerende skole som ruster elevene med ferdigheter for fremtiden. Gjennom skaperskolemetodikk bidrar vi til at flere elever deltar og opplever seg inkludert i læringsfellesskapet.
Skaperskolenes didaktiske verktøykasse bygger på forskning og teori om læring gjennom praktisk arbeid. Den består av prinsipper og verktøy for planlegging og gjennomføring av praktisk og skapende arbeid i klasserommet. Alle undervisningsressursene i Skaperskolen gir praktiske eksempler på didaktiske grep og metoder som er beskrevet i den didaktiske verktøykassen.
Gjennom 2024 ser vi at skaperskolemetodikkens populæritet har økt betraktelig i takt med samfunnets ønsker om en mer praktisk og engasjerende skole. Oslo Vitensenter har holdt en årsenhet med videreutdanning for lærere med fokus på skaperskolemetodikk, i tillegg til over 20 enkeltstående kurs for skoler i vår region.
SkaperLab ungdomsklubb
SkaperLab Ungdomsklubb ved Norsk Teknisk Museum har i løpet av året vært en arena for ungdom interessert i realfag, ingeniørfag og teknologi i alderen 12 til 16 år. Annenhver torsdag har deltakerne fått muligheten til å utforske realfag gjennom praktiske eksperimenter og kreative prosjekter. Tilbudet har vært gratis, og vitensenteret har sørget for enkel servering til deltakerne.
Ungdomsklubben har benyttet museets og vitensenterets fasiliteter for å tilby varierte aktiviteter. Deltakerne har også hatt muligheten til å arbeide med egne langtidsprosjekter med bistand fra vitensenterets pedagoger og fageksperter. SkaperLab introduserer og lar barn og unge jobbe med temaer som blant annet lodding, astronomi og digital fabrikasjon. Gjennom 2024 har vi hatt 281 deltakere på ungdomsklubben.
Mer om vitensenteret
Et av Teknisk museums viktigste samfunnsoppdrag er å bidra aktivt til realfagrekrutteringen ved å spre kunnskap om teknikk, industri, vitenskap og medisin til allmennheten. Gjennom Oslo vitensenter og skolevirksomheten arbeider museet for å skape entusiasme for fagområdene og gi kunnskap om og interesse for dette. Oslo vitensenter samarbeider tett med UH-sektoren for å tilby oppdatert kompetanseheving til skoleverket forankret i læreplaner og skolenes pedagogiske mål. Driftsmidler kommer fra Kunnskapsdepartementet gjennom Norges Forskningsråd. Mandatet er å jobbe for økt interesse og rekruttering til naturvitenskapelige studier og yrker.